141/250 Schéma 4.6 Výhody a nevýhody tištěné a elektronické formy testování Forma Výhody Nevýhody Tištěná (písemná) Dosud nejčastěji používaná – žáci i učitelé jsou na tuto formu zvyklí, nevyžaduje speciální techniku, žáci mohou řešit úlohy ve zvoleném pořadí. Možnost řešení široce otevřených úloh – např. úlohy z geometrie a úlohy, ve kterých je hodnocen i postup řešení. Časově, finančně a logisticky náročnější je proces distribuce testů a shromáždění záznamových archů, stejně tak proces vyhodnocení úloh. Elektronická Je umožněna vyšší variabilita výchozího textu k úlohám. V systému Computer Adaptive Testing (viz níže) jsou žákovi tvořeny testy „na míru“. Rychlé vyhodnocení úloh, možnost získání okamžité zpětné vazby. Možnost hierarchického řazení úloh (pozdější úloha může obsahovat odpověď na úlohu předcházející). Musí být k dispozici vhodná počítačová učebna, a tedy srovnatelné podmínky pro všechny žáky. 4.3.2 Možnosti variability úloh v prostředí informačních technologií Představme si nyní dvě možnosti pro automatické generování úloh: skelety a modely. Skelety úloh – vytvoření šablony úlohy Skelety úloh jsou složeny z pevné šablony, která umožňuje definovanou variabilitu. V příkladu 4.33 jsou uvedeny možné fráze do kmene úlohy. Jako pevně daná může být i struktura alternativ a generování úloh může být nastaveno tak, že je generováno náhodné pořadí všech vytvořených alternativ, přičemž správná odpověď musí být mezi alternativami vždy a na náhodném místě. Náhodného generování úloh bylo využito i v projektu NIQES, viz příklad 4.34.