139/250 Hodnocení tohoto svazku může být např. následující: 0, 1 nebo 2 odpovědi správné – 0 bodů za svazek 3 odpovědi správné – 1 bod za svazek 4 odpovědi správné – 2 body za svazek 4.2.4 Časová náročnost řešení úloh Časovou náročnost úloh před testováním lze odhadovat jen orientačně, navíc je tato časová náročnost různá pro různé žáky. Skutečná časová náročnost u jednotlivých úloh se pak liší především délkou výchozího textu a rozsahem kognitivních operací, které vedou ke správnému řešení. Uváděné časy v tabulce níže jsou odhadovány podle žáků střední školy. Čím mladší žáci, tím se pochopitelně čas prodlužuje. U tištěných verzí výchozího textu je čas závislý především na čtenářských dovednostech testovaných žáků. Proto se nedoporučuje u mladších žáků používat výchozí text dlouhý, protože výsledek v testu zaměřeném na určitou „nejazykovou“ oblast učiva je významně ovlivněn čtenářskou gramotností žáků. Vzhledem k výše uvedeným důvodům je následující tabulka pouze orientační. Schéma 4.5 Orientační časy potřebné k řešení jednotlivých typů úloh Orientační čas v minutách Otevřené se stručnou odpovědí 0,5–1 Dichotomické 0,5–1 S výběrem odpovědi 0,5–1,5 Přiřazovací 1–2 Uspořádávací 0,5–1 Údaje v tabulce jsou založeny na předpokladu, že úloha má krátký nebo žádný výchozí text a nevyžaduje rozsáhlejší řešení (např. matematický výpočet). Např. pro žáky 5. tříd u úloh s výchozím textem v rozsahu 3–5 řádků je čas potřebný na řešení přibližně dvojnásobný, než je uvedeno v tabulce. Pro lepší odhady časové náročnosti úloh je dobré využít pilotáž. Pro tento účel stačí na pilotáž malá skupina žáků, ale musí být vhodně vybrána (s rozsahem intelektových schopností odpovídajícím žákům, kterým bude úloha určena).