137/250 4.2.3 Hodnocení úloh Hodnocení úlohy by mělo být jednoznačné a žákům srozumitelné. Žáci by měli vědět předem, jak jsou test i jednotlivé úlohy hodnoceny. Proto bývá bodování označeno u každé úlohy. Nejjednodušší způsob hodnocení úloh je Chybně – 0 bodů Správně – 1 bod Někdy se využívá hodnocení Chybně – 0 bodů Správně – X bodů Kde X bývá 2, 3 nebo více. Mohou existovat různé přístupy pro určení X. Např. velikost X odpovídá délce času potřebného na řešení úlohy. Dále mohou existovat dva protichůdné přístupy. Podle jednoho by u těžší úlohy (zde myšleno, že ji vyřeší správně menší počet žáků) mělo být X větší (úloha je náročnější, takže si žák za její vyřešení zaslouží více bodů), podle jiného naopak menší (úloha ověřuje náročnější učivo, které překračuje běžný standard, proto by neměla být tolik bodově dotována). Vzhledem k nejednoznačnostem v přístupu je vhodné používat pokud možno u všech úloh stejné X (nejlépe 1 nebo takové X, které odpovídá maximu bodů u úloh s částečnou odpovědí). Případně by mělo X pouze přibližně odrážet časovou náročnost řešení. V každém případě žáci musí vždy předem vědět, jak je která úloha hodnocena. Úlohy s částečně správnou odpovědí (viz příklad 4.43 níže) Chybně – 0 bodů Částečně správně Správně – X bodů Částečně správná odpověď je hodnocena body od 1 do X–1, kde počet bodů vyjadřuje míru správnosti odpovědi. Nejčastější variantou tohoto hodnocení je 0 bodů – chybně, 1 bod – částečně správně, 2 body – správně. Jemnější hodnocení úloh je opodstatněné v případě, kdy existují relativně jasná pravidla pro přidělování dílčích bodů. Existují určité varianty hodnocení pro úlohy přiřazovací, složitější možnosti ještě u úloh uspořádávacích. U úloh otevřených bez jasných pravidel pro přidělení dílčích bodů se hodnotitelé většinou uchylují ke dvěma (správně–chybně), resp. ke třem hodnocením (správně – částečně správně – chybně), i když mají možnost hodnocení jemnějšího. Sofistikovanější způsob usilující o „větší spravedlivost“ při hodnocení však většinou znamená menší srozumitelnost hodnocení pro žáky. Každé měření a měření znalostí a dovedností žáků je zatíženo vždy určitou chybou, která je větší než efekt „spravedlivosti“, který přináší náročný způsob vyhodnocování úloh. Proto je vhodné volit co nejjednodušší způsoby hodnocení a v každém případě jednotné napříč užívanými testy! U úloh přiřazovacích lze přiřadit bod za každou správně přiřazenou dvojici nebo lze ohodnotit jako správné řešení pouze všechna správná přiřazení nebo lze určit i částečně správnou odpověď za určitý počet správně přiřazených dvojic.