136/250 Schéma 4.3 Vhodnost jednotlivých typů úloh pro měření různých úrovní osvojení učiva podle revidované Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (viz oddíl 4.1.5, příklad 4.10) Zapamatovat si Porozumět Aplikovat Analyzovat Hodnotit Tvořit Otevřené se stručnou odpovědí + + + + + + + – – Otevřené se širokou odpovědí – + + + + + + + + + Dichotomické + + + + + – – – S výběrem odpovědi + + + + + – + – Přiřazovací + + + + + + – – Uspořádávací + + + – – + – Otevřené a uzavřené úlohy se liší kognitivními operacemi, které žák provádí při hledání správného řešení. U otevřených úloh se jedná např. o vybavení z paměti, u uzavřených úloh o rozpoznání, případně diferenciaci mezi alternativami. Schéma 4.4 Základní typy úloh a jejich použití v ČR Typ úlohy NIQES CERMAT (státní maturita) Otevřené se širokou odpovědí ANO (v omezené míře) ANO Otevřená se stručnou odpovědí ANO ANO Dichotomická ANO ANO S výběrem odpovědi (tři alternativy, jedna správná) ANO ANO S výběrem odpovědi (čtyři alternativy, jedna správná) ANO ANO S výběrem odpovědi (pět alternativ, jedna správná) NE NE S výběrem odpovědi (více správných) ANO NE Přiřazovací ANO ANO Uspořádávací ANO ANO