131/250 Úlohy s výběrem odpovědi, kde je pouze jedna z alternativ správná, mají určité podoby, které přinášejí specifické nároky na kognitivní procesy žáků, a úloha se zpravidla touto úpravou stává obtížnější. Do této kategorie patří úlohy, kde jednou z nabízených alternativ (umístěných zpravidla na posledním místě) je „žádná z výše uvedených odpovědí není správná“ nebo „všechny výše uvedené odpovědi jsou správné“. Tyto alternativy lze použít i současně. V tom případě je jen upřesněno např. „žádná z odpovědí a) až c) není správná“ nebo „všechny odpovědi a) až c) jsou správné“. K těmto alternativám by se autoři úloh neměli utíkat automaticky v případech, kdy nemohou nalézt dostatečně atraktivní distraktory. Ukázka tohoto typu úlohy je uvedena v příkladu 4.26, kde je alternativa „žádný“ funkční. Příklad 4.26 Úloha s výchozím textem s výběrem odpovědi ze čtyř alternativ, kde právě jedna odpověď je správná (z nichž jedna je „žádný“) U úloh s výběrem odpovědi je možné uvažovat i o určitých obměnách, které jsou i snadno realizovatelné v případě počítačového archivování úloh a distribuce úloh do testů (viz též oddíl 4.3.2 o specifikách elektronického testu): a) Změna pořadí alternativ. Zachovány zůstávají základní psychometrické charakteristiky úlohy. b) Obměna alternativ. Úloha může změnit své psychometrické charakteristiky. c) Obměna informací ve výchozím textu nebo kmeni. Zachována je jen logická struktura informací ve výchozím textu, kmeni a alternativách. Úloha může výrazněji změnit své psychometrické charakteristiky. Pokud má být obměna úlohy v testu realizována, je potřeba ji důkladně zvážit a nejlépe i na základě shromážděných dat ověřit. Pro každý uvedený typ uzavřených úloh existuje dílčí typ charakteristický tím, že může existovat více správných řešení nebo nemusí být žádná z nabízených odpovědí správná. Tyto úlohy se stávají pro žáky obtížnější. Úloha tohoto typu je uvedena v příkladu 4.27. To, že se jedná o úlohu