125/250 Do kategorie úloh se širokou odpovědí jsou pak zahrnovány všechny otevřené úlohy, které jsou „otevřeny více než úlohy se stručnou odpovědí“. Velmi široké úlohy jsou pak označovány i jako „esej testy“. Někdy je míra otevřenosti úlohy nazírána ne jako míra očekávané šíře žákova řešení, ale jako míra variability možných správných řešení. Za úlohy široce otevřené jsou pak pokládány takové, kdy existuje široké spektrum správných řešení, která nelze všechna předpovídat před zadáním úlohy a musí být posuzována individuálně u jednotlivých žáků. Více pozornosti je tomu věnováno v podkapitole 4.4. 4.2.2 Typy uzavřených úloh Uzavřené úlohy jsou charakteristické tím, že žák odpověď volí z nabídnutých alternativ. Nejznámější jsou úlohy s výběrem z více odpovědí, kde je pouze jedna z nabízených alternativ správná (multiple-choice items). Nejčastěji se používají čtyři nebo pět alternativ. Více alternativ snižuje pravděpodobnost, že žák uhodne výsledek na základě pouhého tipnutí, na druhé straně je těžké nalézt více dostatečně atraktivních chybných alternativ, tzv. distraktorů. Pro některé úlohy je to snazší, pro některé obtížnější. Proto se často používají i úlohy s výběrem odpovědi ze tří nebo ze dvou alternativ. Pokud je výběr ze dvou alternativ, mluví se o úlohách dichotomických. Jejich speciálním případem jsou tzv. true-false úlohy, kde žák vyjadřuje souhlas či nesouhlas s předloženým tvrzením (viz příklad 4.23 níže). Někdy se úlohy s nízkým počtem alternativ (dvě nebo i tři) dávají do tzv. svazku, který se vyhodnocuje jako celek, a při tomto vyhodnocení se již koriguje zvýšená pravděpodobnost odpovědi prostým tipováním. Příklad 4.18 Úloha bez výchozího textu s výběrem odpovědi ze čtyř alternativ, kde právě jedna odpověď je správná Úloha v příkladu 4.18 reprezentuje nejčastěji se vyskytující typ uzavřené úlohy. Úloha neobsahuje výchozí text a třetí alternativa je jednoznačně správná.