124/250 Někdy se úlohy se stručnou odpovědí dělí na produkční a doplňovací. Rozdíl je v zásadě formální ve způsobu výzvy k řešení. Úloha produkční je formulována jako otázka (viz příklad 4.14). Úloha doplňovací jako neúplné tvrzení (viz příklad 4.13 a 4.15). Příklad 4.14 Příklad produkční úlohy V kterém roce byla založena Univerzita Karlova v Praze? (Převzato z Schindler, R. et al. (2006). . Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.) Odpovědi žáků mohou mít charakter čísla, slova, slovního spojení, symbolu, značky, grafu, obrázku, schématu. Příklad 4.15 Příklad doplňovací úlohy Univerzita Karlova v Praze byla založena v roce ………………… (Převzato z Schindler, R. et al. (2006). . Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.) Některé úlohy mohou být formulovány jako otevřené, ale ve skutečnosti se jedná o úlohy uzavřené s výběrem odpovědi (viz příklad 4.16). Příklad 4.16 Příklad „uzavřené“ úlohy formulované jako otevřené V kterém ročním období se lidé v České republice nejčastěji koupou v přírodě? Ve skutečnosti je toto uzavřená úloha s výběrem odpovědi ze čtyř alternativ pro ty, kteří znají názvy čtyř ročních období (viz příklad 4.17). Úloha je otevřená v pravém slova smyslu pouze pro ty žáky, kteří se teprve učí názvy ročních období a ověřuje u nich „znalost názvu jednoho ročního období spojenou s jeho charakteristikou“. Příklad 4.17 Příklad uzavřené úlohy s výběrem odpovědi V kterém ročním období se lidé v České republice nejčastěji koupou v přírodě? a) Na jaře b) V létě c) Na podzim d) V zimě „Otevřeným“ úlohám majícím charakter této uzavřenosti se říká úlohy situační a jsou někdy zařazovány spíše mezi úlohy uzavřené. Úloha otevřená se snáze formuluje a její formát odpovídá i běžné situaci, jak jsou žákům ve škole úkoly zadávány. S úlohami otevřenými jsou však problémy při hodnocení, resp. nelze poskytnout okamžitou zpětnou vazbu, proces vyhodnocení nelze zcela automatizovat.