123/250 Někteří autoři80 dělí typy testových úloh následujícím způsobem: 1. Otevřené a) se stručnou odpovědí81 b) s širokou odpovědí 2. Uzavřené a) dichotomické b) s výběrem odpovědi c) přiřazovací d) uspořádávací Základní rozdělení na úlohy otevřené a uzavřené je přirozené z hlediska techniky označení řešení úlohy. U úloh otevřených žák musí odpověď vytvořit, u úloh uzavřených podle pokynů řešení vyznačí. Tohoto třídění se budeme držet i dále s uváděním příkladů k jednotlivým typům. Voleny jsou příklady z projektu NIQES z druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ve školním roce 2012/2013 na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol – dále značeno zkratkou NIQES 2013). U jednotlivých případů jsou uvedena i identifikační čísla úloh (ID). 4.2.1 Typy otevřených úloh Vést ostrou hranici mezi úlohami se stručnou odpovědí a se širokou odpovědí by mohlo být v některých případech násilné. V zásadě rozumíme úlohami se stručnou odpovědí takové, kdy je od žáka požadováno doplnění 1 slova, 1 čísla, grafického vyznačení, přičemž je jednoznačně dáno, které slovo či číslo je tím správným řešením. Otevřená úloha se stručnou odpovědí by mohla být nahraditelná úlohou uzavřenou. Mohou však existovat důvody, proč to neudělat: Je důležité, aby žák odpověď vytvořil a byla tak eliminována pravděpodobnost uhodnutí správného řešení. Nelze nalézt dostatečně atraktivní chybné alternativy odpovědi. Úloha se stručnou odpovědí v případě počítačového testování může být i automaticky vyhodnocena a nemusí vyžadovat hodnocení hodnotitelem. Tato varianta byla volena i v testech NIQES 2013, viz příklad 4.13. Příklad 4.13 Úloha se stručnou odpovědí 80 Byčkovský, P. (1982). Praha: ČVUT. Chráska, M. (1999). . Brno: Paido. 81 V projektu NIQES je užíván název „polootevřená úloha“ nebo „částečně otevřená úloha“.