119/250 Příklad 4.11 Bloomova taxonomie kognitivních cílů: dimenze poznatků HLAVNÍ TYPY A SUBTYPY Definice/Příklady A Faktické poznatky Základní poznatkové prvky, které si žáci musí osvojit, aby byli schopni orientovat se v příslušném oboru nebo v něm mohli řešit úlohy a problémy Aa Terminologie Soubor technických termínů Ab Konkrétní poznatky Hlavní přírodní zdroje; důvěryhodné zdroje informací B Konceptuální poznatky Vzájemné vztahy mezi poznatkovými prvky uvnitř větší struktury, která podporuje jejich vzájemnou funkčnost Ba Klasifikace a kategorie Periodizace geologických období; formy vlastnictví Bb Zákonitosti a zobecnění Pythagorova věta; zákon nabídky a poptávky Bc Teorie, modely a struktury Evoluční teorie; struktura zákonodárných orgánů C Procedurální poznatky Pracovní postupy, metody zkoumání, výběr vhodných činností, algoritmů, technik a metod Ca Specifické postupy a algoritmy používané v příslušném oboru Postupy potřebné k malování vhodnými barvami; algoritmus pro dělení celými čísly Cb Specifické techniky a metody používané v oboru Techniky interview; experimentální metody Cc Kritéria v příslušném oboru, která umožňují vybrat vhodný postup Kritéria umožňující stanovit, kdy je vhodné použít 2. Newtonův pohybový zákon; kritéria používaná k posouzení příslušné metody odhadu provozních nákladů D Metakognitivní poznatky Obecné poznatky o poznávání včetně uvědomování si vlastních kognitivních procesů Da Obecné strategie učení, poznávání a řešení problémů Poznatky o způsobech pořizování výpisků, které postihují strukturu tematického celku uvedeného v učebnici; schopnost používat heuristické metody Db Znalosti kognitivních úloh včetně kontextu a podmínek Poznatky o různých druzích otázek a úloh, které jednotliví učitelé zadávají při zkouškách; znalost kognitivních nároků, které klade řešení různých úloh Dc Sebepoznání Uvědomování si, že posuzování esejů patří k osobním přednostem, zatímco psaní esejů patří k osobním slabinám; uvědomování si vlastní úrovně poznání