118/250 Kromě této obecné škály matematické gramotnosti byly po pilotáži vytvořeny ještě tři škály pro popis matematické gramotnosti, které vycházejí z matematických postupů popsaných výše: formulování situací matematicky; používání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažování; interpretování, aplikace a hodnocení matematických výsledků. 4.1.5 Revidovaná Bloomova taxonomie kognitivních cílů77 Našim učitelům je dobře známá původní Bloomova taxonomie kognitivních cílů: 1. Zapamatování 2. Porozumění 3. Aplikace 4. Analýza 5. Syntéza 6. Hodnocení Byla rozpracována například Danou Tollingerovou78 do taxonomie učebních úloh charakterizovaných aktivními slovesy přiřazenými jednotlivým úrovním kognitivních cílů (např. úlohy na pamětní reprodukci poznatků: Jak zní? Definujte! Co platí? Uveďte zásady pro…!). Původní taxonomie byla jednodimenzionální. Bloomovi žáci navrhli taxonomii novou, která má dvě dimenze: kognitivní procesy a poznatky (viz příklad 4.10). Každá z těchto dimenzí je podrobněji rozpracována, jak je níže ukázáno (příklady 4.11 a 4.12). Příklad 4.10 Bloomova taxonomie kognitivních cílů POZNATKY KOGNITIVNÍ PROCESY 1 Zapamatovat si 2 Porozumět 3 Aplikovat 4 5 Hodnotit 6 Tvořit A Poznatky faktické A1 A2 A3 A4 A5 A6 B Poznatky konceptuální B1 B2 B3 B4 B5 B6 C Poznatky procedurální C1 C2 C3 C4 C5 C6 D Poznatky metakognitivní D1 D2 D3 D4 D5 D6 77 Převzato z pracovního materiálu Byčkovský, P., Kotásek, J. PedF UK, Praha. Viz též Byčkovský, P., & Kotásek, J. (2004) Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. (3). 78 Viz např. Kalhous, O., Obst. O. et al. (2002). . Portál: Praha. Analyzovat