116/250 Příklad 4.8 Společná část maturitní zkoušky – 4.1.4 Specifikace úrovní výsledků Specifikování úrovně výsledků testů je zatím v České republice věnováno málo pozornosti a lze se opřít jen o příklady z mezinárodních výzkumů. V projektech testování v České republice jsou výsledky prezentovány výsledným skóre (viz podkapitola 4.8), u kterého zatím popisy jednotlivých úrovní chybějí. Určitou výjimku tvoří společná část maturitní zkoušky, kdy je nutné stanovit hranici úspěšnosti v testu. To je velmi důležitá hraniční hodnota na jednotné míře výsledků, která je stanovena prostřednictvím procentuální úspěšnosti v testu. Byl by však žádoucí i popis této hranice z hlediska požadované úrovně ovládnutí obsahu učiva. Podobně by bylo vhodné specifikovat přidělené známky pro určitá rozpětí výsledků testu. V případě cizích jazyků by bylo možné popisy úrovní opírat o Společný evropský referenční rámec, protože testy společné části maturitní zkoušky jsou tvořeny převážně z úloh odpovídajících úrovni B1. Ale hraniční skóre testu je výrazně níže, než by odpovídalo přidělení této úrovni u mezinárodních certifikovaných zkoušek. V projektu NIQES, ale i v projektech testování soukromých organizací jsou často výsledky prezentovány i na dílčích škálách. Ty jsou zpravidla vytvořeny tak, aby odpovídaly struktuře specifikačních tabulek. Bylo by žádoucí, aby byla nejen obsahově, ale i psychometricky zdůvodněna tvorba těchto škál (viz o chybě měření v podkapitole 4.6 ). Pokud tyto doklady chybějí, nelze se na tyto výsledky v dílčích škálách spolehnout, přičemž dopady těchto výsledků mohou být velmi významné. Např. se ukáže, že výsledek školy je lepší v oblasti geometrie než v oblasti počítání s čísly, což může školu vést k posílení počítání ve výuce, a přitom výsledek mohl být dán jen náhodnými efekty při testování. Po obsahovém a psychometrickém zdůvodnění by mělo následovat i upozornění na to, jakému rozdílu ve výsledcích je potřeba již věnovat určitou pozornost a kdy jde jen o rozdíly malé, dané náhodou. V následující tabulce je uvedeno orientační procentuální zastoupení skupin požadavků (tematických okruhů) k maturitní zkoušce v didaktickém testu: Tematické okruhy Zastoupené v testu (%) 1. Číselné množiny 4–12 2. Algebraické výrazy 8–18 3. Rovnice a nerovnice 12–20 4. Funkce 10–20 5. Posloupnosti a finanční matematika 4–14 6. Planimetrie 8–18 7. Stereometrie 4–12 8. Analytická geometrie 4–14 9. Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika 4–14