114/250 nebylo, testovaní by si začali možného vychýlení všímat a učili by se více to, co se zadává opakovaně. Specifickým případem je realizace testů založená na IRT (Item Response Theory), kdy testovaní žáci neřeší všechny úlohy zahrnuté do testů, ale jen jeden testový sešit, ve kterém jsou položky ze všech testových položek vhodně vybrány. V tomto případě jsou dvě úrovně specifikačních tabulek. Jedna se týká testu jako celku, tedy všech použitých testových položek, a druhá se týká logiky konstrukce testových sešitů. Náznak této specifikace je uveden v příkladu 4.7 týkajícím se šetření PISA 2012. Příklad 4.6 Specifikační tabulka – TIMSS 2007 Specifikace pro obsahovou oblast: Tabulka 2 Matematický obsah ve výzkumu TIMSS 2007 – 4. ročník Oblast učiva Plánovaný podíl testovacího času Čísla 50 % Geometrie a měření 35 % Práce s daty 15 % Specifikace pro oblast dovedností: Tyto tři oblasti dovedností jsou použity v obou ročnících, rozdělení testovacího času se však liší s ohledem na rozdílný věk a různé zkušenosti žáků. Plánovaný podíl testovacího času věnovaný každé oblasti je uveden v tabulce 4. Tabulka 4 Plánovaný podíl testovacího času věnovaný jednotlivým oblastem dovedností v matematické části výzkumu TIMSS 2007 Oblast dovedností 4. ročník 8. ročník Prokazování znalostí 40 % 35 % Používání znalostí 40 % 40 % Uvažování 20 % 25 %