108/250 Příklad 4.2 Názvy testů a jejich upřesnění – NIQES 2013 Název testu: Matematika, 5. ročník Upřesnění: Obsah testů vycházel ze Standardů pro základní vzdělávání navázaných na příslušný rámcový vzdělávací program. V případě matematiky a českého jazyka odrážely úlohy jednotlivé indikátory zastoupené ve standardech. Podobně jako v první celoplošné generální zkoušce vycházela struktura testů jednak ze základního požadavku poměřit dovednosti všech žáků s požadavky minimálního standardu, zároveň ale také ze snahy dát možnost lepším žákům získat informaci o jejich úrovni dovedností. Příklad 4.3 Názvy testů a jejich upřesnění – státní maturita Název testu: Matematika Upřesnění: Katalogy (vymezující obsah testů, pozn. autorů příručky) byly připravovány v souladu s pedagogickými dokumenty, a to s rámcovými vzdělávacími programy pro gymnaziální obory vzdělání a rámcovými vzdělávacími programy pro obory středního odborného vzdělávání s maturitní zkouškou, které platí od roku 2007, a platnými učebními dokumenty pro střední odborné školy. 4.1.2 Konceptuální rámec Konceptuální rámec teoreticky obhajuje konstrukci testu, je zdůvodněním specifikační tabulky, která již konkretizuje skladbu úloh v testu. Konceptuální rámce mívají různou šíři rozpracovanosti. Nejprecizněji jsou vypracovány u mezinárodních výzkumů, kde se nelze opřít o kurikulární dokumenty, jak to činí jednotlivé státy ve vlastních projektech testování. Příklady přístupu v České republice byly ukázány na příkladech NIQES i státní maturity. V daném smyslu se liší i výzkumy TIMSS a PISA. TIMSS usiluje o testování „průniku“ kurikula účastnících se zemí. Průnik je v uvozovkách proto, že absolutního průniku není možné dosáhnout, ale sledování míry souladu s místním kurikulem je součástí tohoto výzkumu. Výzkum PISA samostatně zdůvodňuje konstrukci testů bez ohledu na kurikula účastnících se zemí. Koncepce testu PISA matematické gramotnosti je uvedena takto: Základem koncepce mezinárodního srovnávání patnáctiletých žáků by měla být následující otázka: „Co potřebují občané znát a umět v situacích, jež obsahují matematiku?“74 V příkladech jsou voleny jen ukázky z konceptuálních rámců PISA a TIMSS. U společné části maturitní zkoušky hrají úlohu konceptuálních rámců katalogy požadavků.75 74 Ke stažení na http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Koncepcni-ramec-matematicke-gramotnosti-setreni-PI 75 Ke stažení na http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html