107/250 v další vlně testování z důvodu možnosti přepočtu výsledků a možnosti porovnání výsledků žáků v jednotlivých vlnách testování. Tak tomu je u mezinárodních výzkumů. V závěru této podkapitoly je uvedena revidovaná Bloomova taxonomie kognitivních cílů. Může sloužit jako opora pro třídění úloh podle dovedností, které jsou od žáků při řešení konkrétních úloh vyžadovány. Pro praktické použití však slouží spíše méně často, protože je příliš podrobná a určitý vzdělávací obsah si žádá vlastní třídění i podle potenciálu úloh, jaké je možné žákům předkládat (ale lze si všimnout určitých styčných bodů se specifikací dovedností v mezinárodních výzkumech). Obeznámenost s tímto tříděním je důležitá, protože může vést tvůrce testů k preciznější definici té oblasti dovedností, které konkrétní test může postihnout (a které tedy ne), a dále k tvorbě úloh, jejichž cílem je ověřování vyšší úrovně kognitivních dovedností. Ty bývají pro autory úloh i náročnější na tvorbu, ale tvůrci testů by je měli od autorů žádat. Dalším vhodným příkladem konceptuálního rámce zkoušek a testů je Společný evropský referenční rámec pro jazyky.73 Tento konceptuální rámec je východiskem pro tvorbu mezinárodně uznávaných zkoušek z cizích jazyků. Odvolává se na něj i společná část maturitní zkoušky v České republice. 4.1.1 Název testu Název testu předurčuje jeho zaměření a další úrovně podrobnější specifikace z něj musí vycházet. Bývá však poměrně obecný, protože musí být krátký a výstižný. Proto bývá dále upřesněn zaměřením testu. Ve výzkumu TIMSS je upřesnění realizováno již konceptuálním rámcem (viz níže příklad 4.5), ve výzkumu PISA lze za upřesnění pokládat definici matematické gramotnosti, na kterou je test zaměřen (viz příklad 4.1). Příklady státních testů z českého prostředí se odkazují na platné kurikulární dokumenty (viz příklady 4.2 a 4.3.) Příklad 4.1 Názvy testů a jejich upřesnění – PISA Název testu: Matematická gramotnost Upřesnění: Matematická gramotnost je schopnost jedince formulovat, používat a interpretovat matematiku v různých kontextech. Zahrnuje matematické myšlení, používání matematických pojmů, postupů, faktů a nástrojů k popisu, vysvětlování a předpovídání jevů. Pomáhá jedinci uvědomit si, jakou roli matematika hraje ve světě, a díky tomu správně usuzovat a rozhodovat se tak, jak to vyžaduje konstruktivní, angažované a reflektivní občanství. 73 Zájemce odkazujeme na příslušné zdroje, např. na stránkách MŠMT: http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky