106/250 Schéma 4.1 Cíl testu a jeho specifikace Ve schématu vyznačená poslední úroveň bývá někdy totožná s vlastním testem. Ale není tomu tak vždy. Např. v mezinárodních výzkumech jsou žákům předkládány jen některé z úloh zařazených do testování. Nebo se může jednat o varianty A a B téhož testu s ekvivalentní skladbou úloh. Více prostoru je tomuto tématu věnováno na konci podkapitoly 4.1. Jednotlivé úrovně cíle testu hrají též a možná především úlohu komunikace o testu směrem k testovaným žákům, ale i k uživatelům výsledků. Jsou i důležitým prostředkem pro posuzování kvality testu, jak bylo zmíněno výše. Pro tvůrce testů jsou tyto specifikace oporou při tvorbě testu, a to od počátku „objednávky“ úloh od autorů až po konečnou skladbu úloh do testu. Pro jednotlivé úrovně jsou níže uváděny příklady z testování v projektu NIQES České školní inspekce, společné části maturitní zkoušky a mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS, podle toho, zda a jak jsou u těchto projektů definovány. V této kapitole neuvádíme příklady ukázkových úloh, které často specifikaci testů doplňují. Jsou ještě vyšší mírou konkretizace toho, jaký test žáky čeká, nebo jaký test žáci řešili. U této konkretizace je důležité vždy uvést, jak každá vzorová úloha reprezentuje skladbu úloh v testu podle jeho předchozí specifikace. Při zveřejňování úloh z testů, které již proběhly, realizátoři testování vždy zvažují, zda a jaké úlohy zveřejní. Řeší to zejména u projektů testování, kdy chtějí některé úlohy zachovat jako tzv. kotvící a plánují jejich zařazení do testových sešitů Cíl projektu testování Název testu Konceptuální rámec Vlastní test Testový sešit (skladba úloh zobrazená jednomu žákovi) Specifikační tabulka – veřejná Specifikační tabulka – interní Specifikace úrovní výsledkůCíl testu – veřejně přístupný