102/250 Tabulka 3.3 Výhody a nevýhody standardizovaných zkoušek z hlediska míry otevřenosti hodnocení Míra otevřenosti zkoušky Výhody Nevýhody Didaktický test výhradně s uzavřenými úlohami Jednoznačnost při vyhodnocení Finanční efektivita Omezený rozsah ověřovaných znalostí a dovedností Didaktický test včetně otevřených úloh Možnost zjišťovat produktivní znalosti a dovednosti a odlišit je tak od „vylučovacích strategií“ při výběru z alternativ Časově a finančně náročnější z důvodu zařazení mezikroku při vyhodnocování otevřených úloh Písemná práce (jedna až tři široce otevřené úlohy) Oproti didaktickému testu umožňuje ověřovat komplexnější produktivní dovednosti více se blížící úkolům reálného života Vyšší míra subjektivity hodnocení, resp. při vyšší míře standardizace nese zvýšené nároky na školení hodnotitelů a systém hodnocení Ústní zkouška dtto dtto Praktická zkouška dtto dtto Pozorování chování v simulovaných situacích Možnost zjišťování sociálních dovedností, které ostatní formy zkoušky nemohou prověřit Vysoká míra subjektivity při hodnocení Vysoká finanční nákladnost při vzorkové či plošné realizaci Poznámka k tabulce: Finanční efektivitou se myslí podíl potenciálně zkoušených žáků a finančních nákladů na testování. V tabulce jsou uvedeny jen některé nejčastěji užívané typové formy zkoušky. Např. prezentace žákovského portfolia má přednosti a nevýhody na pomezí mezí ústní zkouškou a pozorováním chování v simulovaných situacích. Uvedené formy zkoušky jsou i různě vhodné pro formativní či sumativní hodnocení na různých úrovních vzdělávacího systému. Obecně platí, že při vyšší míře standardizace v zásadě všech uvedených forem zkoušky je možné si představit jejich využitelnost i pro hodnocení vyšších úrovní vzdělávacího systému a pro sumativní účely. Do tohoto tvrzení však nutně vstupuje neoddiskutovatelný vliv finanční nákladnosti, který některé z daných forem zkoušky právě pro některé účely limituje či přímo diskvalifikuje. Z hlediska hodnocení můžeme rozlišit následující úrovně vzdělávacího systému (viz kapitola 1): • žák • třída • učitel • škola • určitý regionální celek (školy pod jedním zřizovatelem, kraj) • vzdělávací systém (ČR) Též se dá obecně říci, že pokud má zkouška plnit účely formativního hodnocení, pak za její podobu, tedy včetně rozsahu standardizace, zodpovídají aktéři dané úrovně či úrovně vyšší.