101/250 Příklad 3.15 Baterie postojových položek zaměřená na ekologické chování společnosti 3.7 Výhody a nevýhody standardizovaných zkoušek, využití pro sumativní a formativní hodnocení na různých úrovních vzdělávacího systému Jak bylo uvedeno v podkapitole 3.1, standardizované zkoušky mohou mít různou podobu a didaktické testy jsou pouze jednou z nich. Samotná podoba zkoušky vymezuje, ale i limituje šíři možností pro ověřování určitých dovedností. V této podkapitole nabízíme stručné shrnutí. Samotný fakt nároků na standardizaci zkoušky má své přednosti, ale i omezení. Obecně platí, že čím více má být zkouška standardizována (ve smyslu uvedeném v podkapitole 3.1), tím se zvyšují nároky na její přípravu, realizaci i hodnocení a to s sebou pochopitelně nese zvýšené finanční nároky. Tyto efekty jsou zvlášť zřetelné u zkoušek otevřených. V této podkapitole se nezabýváme odlišnostmi písemného či elektronického zadání. Na toto téma je zaměřena podkapitola 4.3.