96/250 výsledky jsou veřejné. Výhoda aktuálně zveřejňovaných adresných výsledků škol je alespoň v tom, že zahrnuje velké množství statistických parametrů pro vzájemné porovnání, které spíše naznačují, že na kvalitu školy z hlediska výsledků testování je možné nahlížet z celé řady úhlů pohledů.68 Standard 5.10 Jsou-li informace o testových skóre zpřístupněny žákům, rodičům, představitelům zákonné moci, učitelům, klientům nebo médiím, měly by jim osoby zodpovědné za testování poskytnout přiměřenou interpretaci skóre. Interpretace by měla jednoduchým jazykem popisovat oblast, kterou test pokrývá, vysvětlovat, co skóre znamenají, jaká je jejich přesnost, jak budou použity a upozorňovat na běžné chyby při interpretaci skóre. Komentář: Uživatelé testu by měli nahlédnout do materiálů sloužících k výkladu skóre testu připravených autory nebo vydavateli testu nebo tyto materiály v případě nutnosti doplnit tak, aby mohli prezentovat lokální nebo individuální výsledky testu přesně a jednoznačně. Přesnost skóre může být znázorněna pomocí pásma chyb nebo spíše rozpětím skóre vyjadřujících standardní chybu měření. Koncepce zkoušek: • jen didaktické testy • komplexní zkoušky zahrnující více forem • otevřená nabídka různých obsahů a forem zkoušek Pro cíle C1 a C2 je nejvhodnější pestrá a otevřená nabídka různých obsahů a forem zkoušky. ČŠI v projektu NIQES vychází těmto cílům vstříc v modulu informačního systému InspIS SET. Z hlediska forem zkoušky se bude jednat jen o didaktické testy elektronicky distribuované, ale z hlediska obsahu se může jednat o poměrně velkou šíři podle toho, jaké a jak kvalitní úlohy se podaří shromáždit. V tiskové zprávě ČŠI z 14. 2. 2014 se k tomu uvádí: „Počínaje dnem 14. 2. 2014 byl zahájen veřejný provoz modulů domácího a školního testování systému InspIS SET. […] Prostřednictvím těchto modulů […] je možné provádět elektronické testování žáků zcela podle vlastního uvážení (modul domácího testování) nebo podle potřeb školy a jejích pedagogů (modul školního testování) jako jeden z dalších nástrojů školní evaluace. Výsledky, které domácím nebo školním testováním uživatelé a školy získají, tak budou k dispozici výlučně těmto uživatelům nebo školám jako jeden z indikátorů kvality vzdělávání a vlastních dovedností žáků. Součástí tohoto systému je také databanka testových úloh, která bude průběžně doplňována o testy jak pro jednotlivé předměty, tak pro ověřování míry podpory a dosažených výsledků v klíčových funkčních gramotnostech. Cílovým stavem (6/2015) je databanka více než deseti tisíc testových úloh, které budou volně k dispozici.“ Více se systému InspIS SET věnujeme v kapitole 5. Pro cíle C4 a C6 je nebezpečné využití pouze didaktických testů, protože zkušenosti ze zahraničí ukazují, že v případech závažnějších dopadů výsledků zkoušek buď na školy, nebo vzdělávací dráhy žáků, může podoba zkoušek změnit zaměření výuky učitelů. Učitelé se prioritně soustředí na rozvoj těch dovedností žáků, které je možné danou formou zkoušky zjišťovat. Pro cizí jazyky je tato redukce asi nejvážnější, protože produktivní dovednosti žáků v písemné i mluvené podobě jsou pro cizí jazyky zásadní a není možné je prověřovat pouze didaktickým testem. 68 Tyto agregované výsledky maturitní zkoušky jsou k dispozici na http://vysledky.cermat.cz/