95/250 Tabulka 3.1 Doporučení pro přístup k adresným výsledkům žáků Přístup k výsledkům C1 C2 C3 C4 C5 C6 žáci a jejich rodiče vhodné nutné vhodné vhodné vhodné nutné škola nutné možné vhodné vhodné vhodné nutné škola navazujícího stupně ne ne ne ne ne nutné zřizovatel ne ne X X X ne ČŠI ne ne X X X ne veřejnost ne ne ne ne ne ne Poznámka k tabulkám 3.1 a 3.2: Pokud by byl realizátorem testování zřizovatel nebo ČŠI, pak logicky nelze zabezpečit, aby dané instituce neznaly výsledky žáků či škol. Proto v těchto případech X uvedené v obou tabulkách postrádá smysl a mělo by být nahrazeno „nutné“, protože tyto výsledky chtě nechtě nutně znají. Adresnými výsledky žáků se však nemají zabývat a mají je anonymizovat v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, jakmile je to možné. Tabulka 3.2 Doporučení pro přístup k adresným výsledkům škol (agregovaným výsledkům žáků) Přístup k výsledkům C1 C2 C3 C4 C5 C6 žáci a jejich rodiče vhodné nutné vhodné vhodné vhodné nutné škola nutné vhodné vhodné vhodné vhodné vhodné škola navazujícího stupně ne ne ne možné ne vhodné zřizovatel ne ne X nutné X ne ČŠI ne ne X nutné X ne veřejnost ne ne ne možné ne ne Z uvedených tabulek je zřejmé, že konkrétní podobou realizace testování je dán i přístup k výsledkům a že se jen velmi obtížně dá dosáhnout optimální podoby pro několik cílů současně. V největší kolizi jsou cíle zpětnovazební (C1 a C2) a cíle externě evaluační (zejména C4). O to více je důležité, aby bylo u každého projektu testování předem deklarováno, za jakým cílem je realizováno, kdo všechno bude mít přístup k adresným výsledkům žáků a škol a jak bude s těmito výsledky nakládáno. Těmito předem deklarovanými závazky se dají do určité míry eliminovat rizika, která vyplývají z nevhodného přístupu k výsledkům. Nedá se to však zaručit zcela. Lze si připomenout prvotní realizace státní maturity (cíl C6), kdy byly v médiích zveřejněny adresné výsledky škol v podobě tzv. žebříčků, což mělo dopad na externí hodnocení škol minimálně v rovině jejich vnímání veřejností z hlediska atraktivity pro budoucí uchazeče o tyto školy. I když již nejsou ze státní maturity publikovány jednoduché žebříčky, jejich adresné