94/250 cíle C4 a zejména pro C6 je potřeba důsledného externího zajištění, např. s výpomocí České školní inspekce. Tak se to děje např. u testování v rámci státních maturit. Přístup k adresným výsledkům žáků a škol: • žáci a jejich rodiče • škola • škola navazujícího stupně vzdělávání • zřizovatel • Česká školní inspekce • veřejnost (např. prostřednictvím médií) Z hlediska přístupu k adresným výsledkům je potřeba rozlišovat adresné výsledky žáků a adresné výsledky škol, kdy jsou výsledky žáků dané školy agregovány do podoby průměrů, percentilového umístění mezi ostatními školami či dalších statistických parametrů testování je v České republice situace limitována dvěma zákony: zákonem o svobodném přístupu k informacím65 a zákonem o ochraně osobních údajů66. Zákon o ochraně osobních údajů umožňuje shromažďovat adresné výsledky žáků pouze v takové míře, která je uznána jako nezbytně nutná,67 zákon o veřejném přístupu k informacím naopak neumožňuje adresné výsledky škol utajovat tak, jak by bylo optimální. Navíc si školy někdy komplikují situaci samy, když při dobrých výsledcích testování realizovaného za účelem cíle C1 tyto výsledky zveřejní na svých webových stránkách. Když v roce následujícím při podobném testování dopadnou výsledky hůře, chtějí být veřejnost i zřizovatel již celkem pochopitelně s těmito výsledky seznámeni. Následující tabulky jsou doporučením v otázce přístupu k adresným výsledkům žáků (tab. 3.1) a škol (tab. 3.2). Vyjádření o vhodnosti či nevhodnosti přístupu je též závislé na konstrukci testů (viz podkapitola 4.1). Tam, kde všichni žáci pro cíl C3, C4 či C5 řeší totožný test, je vhodné, aby žáci, rodiče i škola znali jejich adresné výsledky. V případě schématu, kdy žáci řeší několik různých verzí testu, je zpřístupnění adresných výsledků jednotlivých žáků rizikové, protože možnosti porovnání se spolužáky jsou velmi limitovány a porozumění těmto rozdílům již vyžaduje specifické znalosti z oblasti testování. 65 Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Na práva občanů v přístupu k informacím shromažďovaným veřejnými institucemi a státními orgány dohlíží i Transparency International, viz http://www.transparency.cz/pristup-k-informacim/ 66 Zákon č. 101/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Na dodržování tohoto zákona dohlíží Úřad pro ochranu osobních údajů a každý subjekt, který chce shromažďovat osobní údaje, musí být u tohoto úřadu registrován. Více viz http://www.uoou.cz/urad/ds-1059/p1=1059 67 Navíc shromažďování údajů, které jsou ve zmíněném zákoně klasifikovány jako citlivé (např. informace o národnostním, rasovém nebo etnickém původu nebo politických postojích), je ještě obtížnější, a přitom pro analýzy ve školství velmi důležité. Viz podkapitola 3.6. (viz podkapitola 4.8). Z hlediska hledání optimální podoby zpřístupnění výsledků podle cíle