93/250 • C5: Hodnocení vzdělávacího systému • C6: Sumativní hodnocení žáků s vlivem na jejich další vzdělávací či profesní dráhu (přijímací řízení na vyšší stupeň školy) Tématu konstrukce testů s ohledem na cíle testování je věnována podkapitola 4.1. Na tomto místě se zaměříme jen na některé aspekty organizace testování. Účast škol: • dobrovolná • povinná Je zřejmé, že pro naplnění cíle C1 i C2 je nejvhodnější účast škol dobrovolná, naopak pro cíl C4 je důležitá účast povinná. V konkrétním projektu testování si lze představit i kombinaci obou způsobů účasti. Určitý vzorek škol má povinnost se zúčastnit a pro ostatní školy je účast dobrovolná. Tak tomu bylo i v projektu NIQES v roce 2014, v letech 2012 a 2013 byla účast škol povinná. V projektech CERMAT byla účast škol dobrovolná, jen vlivem tlaku např. odboru školství v Libereckém kraji na cíl C6 se stávala účast žáků 9. ročníku de facto povinnou. Výběr škol: • celá populace • centrálně vybraný vzorek • pouze s aktuálním ohledem na jednorázové testování • systematicky vybraný i s ohledem na delší časovou perspektivu opakovaného testování • podle zájmu škol (příp. žáků, rodičů) Pro cíle C1 a C2 je opět vhodný výběr škol podle zájmu škol, případně rodičů. Pro hodnocení škol je potřeba zajistit povinnou účast celé populace škol nebo mít promyšlený takový systém výběru škol, aby byla během určité časové periody zajištěna povinná účast všech škol, přičemž při jedné vlně testování se jí může povinně zúčastnit jen odpovídající zlomek populace. Pro cíl C5 by stačil vhodně vybraný vzorek škol. Načasování z hlediska stupně vzdělávání: • na začátku • „uprostřed“ • na konci Pokud má být realizováno testování pro cíle C1 či C2, pak je vhodná jeho realizace někdy uprostřed daného stupně vzdělávání, aby mohli žáci či učitelé ještě ovlivnit své učební či výukové postupy tak, aby se výsledky mohly ještě v rámci daného stupně vylepšit. Pro cíl C6 je logické testování na konci daného stupně. Pro cíl C4 by bylo vhodné testování nejen na konci, ale i na začátku, aby bylo možné stanovit tzv. přidanou hodnotu a odfiltrovat tak vliv toho, jak zdatní žáci na školu přicházejí či jsou v rámci přijímacího řízení vybíráni. Režim logistického zajištění: • přísný • volný Pro cíle C1 a C2 může zůstat relativně volný režim zajištění testování. Je v zájmu školy, aby získala co nejpřesnější informace pro zpětnou vazbu, tudíž utajení testů a hlídání opisování žáků si zajišťuje škola spolehlivě sama. V případě, že by škola chtěla využít výsledky i k hodnocení práce učitelů, musí se sama postarat o to, aby hlídání žáků při testování dostatečně zajistila. Pro