72/250 • Analyticko-metodické publikace matematiky a přírodovědného učiva – 4. ročník ZŠ (využití výsledků TIMSS 2007) • Analyticko-metodické publikace matematiky – 8. ročník ZŠ a víceletá gymnázia (využití výsledků TIMSS 2007) • Analyticko-metodické publikace přírodovědného učiva – 8. ročník ZŠ a víceletá gymnázia (využití výsledků TIMSS 2007) Sbírky uvolněných úloh z mezinárodních výzkumů byly v České republice publikovány od samého počátku zapojení do těchto projektů. Lze je nalézt na webových stránkách České školní inspekce v oddělení věnovaném vždy příslušnému mezinárodnímu výzkumu. Vraťme se ale k požadavkům na testy výsledků vzdělávání. Jeden z řady nároků klade následující standard. Standard 13.3 Je-li test užíván jako ukazatel osvojených znalostí vyučovaných v určitém předmětu nebo splnění určitých standardů předepsaných osnovami, měly by být předloženy důkazy o tom, nakolik test pokrývá rozsah vědomostí a zjišťuje procesy odpovídající cílové oblasti testu. Testovaná oblast i cílová oblast testu by měly být dostatečně podrobně popsány, tak aby mohl být posouzen jejich vzájemný vztah. Analýzy by měly ozřejmit, které aspekty cílové oblasti test reprezentuje a které nikoli. Komentář: Stále častěji jsou testy vytvářeny s cílem monitorovat pokrok jednotlivců nebo skupin vzhledem ke standardům vymezeným lokálními, státními nebo odbornými osnovami. Obvykle nemůže jediný test pokrýt celý rozsah znalostí vyžadovaný těmito standardy. Aby bylo možno zaručit správnou interpretaci testových skóre jako ukazatele splnění těchto standardů, je nezbytné doložit a posoudit jak relevanci testu vzhledem k daným standardům, tak míru, ve které test tyto standardy reprezentuje. Pokud škola, kraj nebo stát vybere určitý již existující test jako reprezentující příslušné osnovy, pak je povinností uživatele testu předložit nezbytné údaje prokazující shodu mezi obsahem osnov a obsahem testu. Kromě toho empirická šetření zkoumající kognitivní strategie a dovednosti používané testovanými osobami nebo studie vztahů mezi testovými skóre a jinými ukazateli výkonu v širší oblasti umožňují posoudit míru, ve které je možno provést zobecnění výsledků testu na širší oblast. Tyto údaje by měly být přístupné pro všechny osoby používající daný test a interpretující jeho skóre. Jak v České republice státem užívané testy naplňují požadavky testů výsledků vzdělávání a citovaného standardu? 3.2.1 Státní maturita Státní maturita musí důsledně vycházet z požadavků závazných kurikulárních dokumentů. Specifikace zkoušek je obsažena v katalozích požadavků, které jsou k dispozici na webových stránkách věnovaných státní maturitě.40 Určitým problémem státní maturity coby zkoušky výsledků vzdělávání je, že je jednotná pro všechny obory s maturitou a je dominantně vytvářena jako zkouška ověřovací (viz podkapitola 3.4 níže). Rámcové vzdělávací programy mezi gymnázii a odbornými školami se liší v požadavcích na předměty, které jsou součástí státem 40 http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html