69/250 hodnocení. V případě ústních zkoušek je možno zkoušky nahrávat, aby mohla být následně provedena kontrola jejich hodnocení. Problém je, že zvyšující se nároky na „standardizaci“ zkoušky přinášejí i zvýšené nároky finanční. Proto se politická řešení kloní většinou k redukci zkoušek pouze na formy didaktického testu, a pokud bývá zachována komplexnost zkoušky, jsou zanedbávány požadavky na její standardizaci v ostatních formách. Závěrečné zkoušky v učňovských oborech Závěrečné zkoušky v učňovských oborech se oproti zkoušce z cizího jazyka vyznačují tím, že její součástí je i praktická zkouška, kdy žák musí demonstrovat určitý postup či vyrobit určitý výrobek.39 Jednotná zadání obsahují popis podmínek pro realizaci písemné části zkoušky, praktické zkoušky a ústní zkoušky, důraz je kladen na propojení teoretických znalostí a praktických dovedností. Standardizace těchto zkoušek by mohla jít ještě dále směrem k postupu hodnocení podobně jako u uvedené ukázky v příkladu 3.1, ale zde by to jistě narazilo na její praktickou realizovatelnost, která je spojena s velkými finančními náklady. Zde jsou vybrány příklady z oborů kadeřník a kuchař-číšník. Vybrány jsou jen části jednotného zadání vztahující se k praktické zkoušce: Příklad 3.2 Příklad jednotného zadání závěrečné zkoušky v učňovském oboru kadeřník Praktická zkouška: Jak se volí téma a jaké jsou jeho části? • V zadání jsou zpracována čtyři témata, ředitel školy z nich vybere nejméně jedno. V případě, že vybere více témat, žáci si konkrétní téma losují. • Každé téma obsahuje zhotovení konkrétního dámského a pánského účesu a společenského účesu k určité příležitosti. Obsahuje praktická zkouška obhajobu samostatné odborné práce (SOP)? • SOP je již několik let do jednotného zadání oboru kadeřník zařazována – dává žákům prostor k prokázání kreativity i pečlivé přípravy a mohou ukázat, zda dovedou propojit získané teoretické znalosti s praktickými dovednostmi. • Popis použitého technologického postupu při úpravě účesu doplňují fotodokumentací. • Při praktické zkoušce žáci zhotovují náročný účes v souladu se SOP. Specifika jednotného zadání v oboru kadeřník • Realizace praktické zkoušky je specifická tím, že si žáci přivádějí své modely k provedení dámského a pánského účesu a náročného společenského účesu. • […] 39 Ukázky jednotných zadání jsou k dispozici zde: http://www.nuv.cz/nzz2/obsah-jednotnych-zadani