67/250 Zmíněné Standardy však test chápou šířeji: Za test jsou tedy pokládány i dotazníky, strukturované rozhovory či performační zkoušky. V našich podmínkách budeme raději mluvit o standardizovaných zkouškách, abychom si lépe rozuměli. Ale budeme vědět, že standardizované zkoušky jsou v pojetí Standardů testem a nároky, které kladou Standardy na testy, platí pro nás obecně na standardizované zkoušky. Následující odstavce jsou věnovány příkladům standardizovaných zkoušek v České republice. Další kapitoly této příručky se pak zaměřují v zásadě jen na didaktické testy distribuované písemnou či elektronickou formou. „Didaktické“ ve spojení s testem pak upřesňuje, že se jedná o testy užívané ve sféře vzdělávání, na rozdíl např. od psychologických testů. V této příručce rozumíme pod pojmem test vždy didaktický test, vyjma širšího pojetí při citacích ze Standardů. 3.1.5 Příklady standardizovaných zkoušek v České republice Jako příklady standardizovaných zkoušek v České republice byly vybrány tři, které se liší formami, mírou standardizace i účely použití. Prvním příkladem je zkouška z cizího jazyka u státní maturity, která vedle didaktického testu obsahuje i písemnou práci a ústní zkoušku. Druhým příkladem jsou závěrečné zkoušky v učňovských oborech, kdy snižování subjektivity hodnocení je podpořeno jednotnými zadáními pro každý obor. Na závěr je uvedena zmínka o hodnoticích centrech, která využívají některé firmy při přijímání zaměstnanců. Podoba této zkoušky může být velmi různá, ale i zde jsou kladeny vysoké nároky na standardizaci, aby byl vybrán takový zaměstnanec, který bude vybaven dovednostmi, které jsou očekávány vzhledem k definované pracovní pozici. 37 Termín proband je v psychologii používán pro označení testované nebo hodnocené osoby.