56/250 Příklad 2.13 Záznamový arch pro učitelovo pozorování práce a diskuse žáků ve skupině Jména žáků Datum záznamu: Gábina Péťa Jožka Krista Fany Rozdělil/a úlohy ve skupině. Přijal/a rozdělení pasivně. Účastnil/a se aktivně rozdělování rolí ve skupině. Plnil/a zadanou roli. Chopil/a se role, ačkoli nebyl/a určen/a. Přispíval/a nápady ke skupinové práci. Rozvíjel/a nápady druhých. Pozorně naslouchal/a, co říkají druzí. Zvažoval/a, co řekli druzí. Snažil/a se vyjasnit si, co řekli druzí. Ujišťoval/a se, že rozumí (parafrázoval/a, co řekli druzí; kladl/a otázky). Objasnil/a spolužákovi, co řekl druhý. Většinu času mluvil/a sám/sama. Vyzýval/a spolužáky k účasti v diskusi a na řešení zadání. Vracel/a skupinu k tématu, když se diskuse odchýlila. Vyzývala ke shrnutí toho, co bylo až dosud prodiskutováno, snažil/a se informace shrnovat. Formuloval/a nejasnosti a otázky. Nabízel/a formulace pro zápis z práce. Skupinová práce je aktivitou, která zatím není v českých školách běžně hodnocena. Inspiraci lze však čerpat v zemích, kde je již tradiční součástí výuky. V jedné z australských škol je např. používán následující dotazník, který na závěr skupinové práce vyplní každý žák v rámci sebehodnocení. V další fázi se všichni žáci ze skupiny vyjádří k práci svých kolegů a takto vyplněný dotazník pak slouží učiteli, který může porovnat hodnocení ze strany žáků se svým pozorováním. Hodnocení skupinové práce provádějí zmínění účastníci pomocí uvedených kritérií na škále 1–4 (1 – téměř vždy, 2 – často, 3 – někdy, 4 – zřídka).