55/250 část portfolia vztahující se k aktuálnímu výukovému cíli nebo k tématu, kterému je výuka právě věnována. Reprezentační slouží k ukázce toho nejlepšího, co žák dokázal. Funkce zpětné vazby je zde již potlačena, nejsou zde totiž uloženy doklady o tom, jak se práce vyvíjela. Tento typ portfolia slouží jako podklad k sumativnímu zhodnocení nebo k přestupu na vyšší stupeň vzdělávání. Reprezentační portfolia bývají předváděna jako „mistrovská díla“ na závěr prvního stupně základních škol na slavnostech před rodiči (popř. dalšími členy rodiny), učitelkami z mateřské školy nebo dalšími učiteli a žáky školy. c) Pozorovací arch Sběr informací o žákově učení (a podkladů pro hodnocení) lze kromě prací s portfoliem uskutečňovat také zacíleným a systematickým monitorováním samostatné práce žáků. Aby monitorování plnilo svou funkci, mělo by být výběrové, plánovité, pravidelné a mělo by být zaznamenáváno. V průběhu monitorování nesmí docházet k hodnocení získaných informací, neboť nejsou vyloučeny unáhlené soudy a stereotypní vnímání. Aby monitorování učitele zbytečně nezatěžovalo, je pro jeho provádění potřeba zvolit vhodný systém. Systém monitorování by měl zahrnovat rozpis žáků pro pozorování při práci, volbu pozorovaných činností a techniku záznamů. Osvědčeným nástrojem jsou záznamové archy. Ty mohou mít podobu záznamů z pozorování práce jednoho žáka při určitém úkolu, záznamového archu pro týdenní pozorování vybraných žáků při práci ve skupině, záznamového listu pro podrobný záznam o žákových dovednostech nebo záznamového listu pro pozorování skupiny. Technicky náročnějšími formami záznamu je pořizování fotografií, audionahrávek a videonahrávek. Nevýhodou těchto forem záznamu je sociální hledisko (stylizace žáků, rušení při práci, nesouhlas žáků, možné zneužití apod.) a související náklady.