51/250 Příklad 2.10 Praktická úloha z výzkumu TIMSS 1995 NÁDOBY Na tomto stanovišti bys měl(a) mít: tři nádoby označené A, B, C tři teploměry hodiny nebo kapesní hodinky nádobu s velmi horkou vodou (POZOR, zacházej s ní opatrně, aby ses neopařil(a)!) kusy tvrdého papíru, které můžeš použít k vytváření větru papírové ručníky na utírání rozlité vody Tvůj úkol: Urči, ve které nádobě by ti vydržel čaj nejdéle horký. Co bys měl(a) udělat: • rozhodnout se, jaká měření budeš provádět (a jak často) • zhotovit tabulku, do které budeš zapisovat svá měření • ze svých měření vyvodit závěry a zodpovědět následující otázky 1. Proveď pokusy, které ti umožní zjistit, v jakém typu nádoby by ti čaj vydržel nejdelší dobu horký. Použij pomůcky, které máš k dispozici. Svá měření zaznamenej do tabulky. Tabulka naměřených hodnot: 2. Která nádoba by podle tvých měření udržela čaj horký po nejdelší dobu? 3. Proč si myslíš, že je tato nádoba pro daný účel nejvhodnější? 4. Kterou z nádob by sis vybral(a) jako nejvhodnější k uchování zmrzliny? 5. Zdůvodni, proč si myslíš, že by v této nádobě vydržela zmrzlina nejdéle ztuhlá? Pro názornost následuje návod pro hodnocení dějepisného referátu. Úloha umožňuje při vyhodnocování jistou subjektivitu, ale dobře ilustruje šíři dovedností, které je možno s její pomocí hodnotit. Zadání i návod lze samozřejmě dále konkretizovat a objektivitu hodnocení zvýšit.