46/250 Příklad 2.9 Kritéria pro hodnocení práce s matematickou úlohou (Forster, & Masters, 1996) Velmi vysoký standard Vysoký standard Uspokojivé e Vykazuje problémy 1. Matematický jazyk Extenzivní užívání odpovídající situaci Kompetentní užívání Správné užívání základních prvků matematického jazyka Nesprávné a nedostatečné užívání matematického jazyka 2. Komunikace Myšlenky jasné, dobře organizované, výstižné, informativní Myšlenky vyjadřované s porozuměním Základní porozumění Omezená schopnost logicky se vyjádřit 3. Skupinové dovednosti Aktivní zapojení Časté zapojení Občasné zapojení Malé nebo žádné zapojení 4. Výzkumné strategie Přístup je vždy logický a systematický Strukturovaný a systematický přístup Pokus používat strukturovaný a systematický přístup Nevykazuje systematický přístup 5. Interpretace a prezentace dat Vykazuje velmi přesnou a vhodnou prezentaci dat a široký rozsah početních dovedností Strukturovaná prezentace dat Demonstruje většinu požadovaných početních dovedností Demonstruje základní početní dovednosti Prezentace dat není vždy úplná Neúplná a nepřesná prezentace dat a malé početní dovednosti 6. Přístup a snaha Vždy entuziastický, vytrvalý, kreativní a inovativní Entuziastický a většinou sebevědomý a vytrvalý Má zájem, ale nemá dostatek sebedůvěry a vytrvalosti Vykazuje málo snahy, zájmu a entusiasmu Sada dává žákovi informaci, které složky jeho výkonu jsou důležité, protože jsou předmětem hodnocení. Umožňuje sledovat pokrok v jednotlivých složkách, tj. žáka posuzujeme vzhledem k předchozím výkonům, a nikoli podle kvality výkonu ostatních. Účelem není žáka nachytat při neznalosti, ale předem mu vysvětlit, jak bude jeho práce posuzována. Otevírá se tak prostor pro porovnání individuálního výkonu s obecnou představou kvalitní práce, pro partnerský vztah mezi hodnotitelem a hodnoceným a v důsledku pak pro kvalitní formativní hodnocení. V případě shrnujícího hodnocení, ať už v podobě známky, nebo jiné formy, je pak téměř vyloučeno, aby jím byl žák překvapen. Někdy je však pro učitele obtížné hodnotit žákův výkon jako celek, pokud v různých kritériích vykazuje odlišnou kvalitu práce. Jednou z možností je hodnotit celkový výkon podle nejslabšího výkonu v určitém kritériu. Ačkoli se toto hodnocení jeví jako přísné (v ostatních kritériích mohl žák dosáhnout lepších, dokonce i výborných výsledků), je dobré alespoň někdy žákům