41/250 Příklad 2.6 Rozpracování oblasti Člověk a jeho svět Očekávaný výstup: Žák pojmenuje některé rodáky, kulturní nebo historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije. Nejvyšší úroveň zvládání: • Žák sám vybere tři významné rodáky svého regionu a písemně vyhodnotí a zdůvodní, čím přispěli k pokroku v dané oblasti své profesní činnosti i k rozvoji regionu. • Samostatně vyhodnotí a do mapy regionu zakreslí klíčové kulturní a historické památky; sám zformuluje a napíše ke každé z nich tři důvody, proč jsou významné. • Z nabídnutého soupisu významných historických událostí regionu sám vybere tři klíčové a zformuluje maximum důvodů, čím ovlivnily život lidí v oblasti nebo vědecko-technický či kulturní rozvoj v celé společnosti. • Vybrané pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije, porovná alespoň ve čtyřech kategoriích. Rozvinutá úroveň zvládání: • Žák s pomocí učitele vybere tři významné rodáky svého regionu a s podporou učitele písemně vyhodnotí a zdůvodní buď pouze jednu oblast jejich vlivu (čím přispěli k pokroku v oblasti své profesní činnosti nebo čím přispěli k rozvoji regionu), nebo uvede pouze některé důvody. • S pomocí učitele vyhodnotí a do mapy regionu zakreslí klíčové kulturní a historické památky; ke každé z nich najde a napíše alespoň jeden důvod, proč jsou významné. • Z nabídnutého soupisu významných historických událostí regionu sám vybere tři klíčové a zformuluje jen některé nebo okrajové důvody, proč ovlivnily život lidí v oblasti nebo vědecko-technický či kulturní rozvoj v celé společnosti. • Vybrané pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije, porovná alespoň ve dvou kategoriích. Počáteční úroveň zvládání: • Žák s pomocí učitele vybere tři významné rodáky svého regionu a s podporou učitele pouze zapíše některé biografické informace o nich, aniž by postihl jejich klíčový vliv na pokrok v oblasti jejich profesní činnosti nebo na to, čím přispěli k rozvoji regionu. • S pomocí učitele vyhodnotí a do mapy regionu zakreslí klíčové kulturní a historické památky; nenajde však zdůvodnění jejich významu. • Z nabídnutého soupisu významných historických událostí regionu vybere s pomocí učitele tři klíčové a zformuluje o nich pouze informace, aniž by zjistil, čím ovlivnily život lidí v regionu nebo vědecko-technický či kulturní rozvoj v celé společnosti. • Pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije, neporovná mezi sebou, ale každou z nich pouze zvlášť charakterizuje. Pokud si učitel navykne o rozvíjených dovednostech takto přemýšlet, naučí se výuku cíleně připravit a zvolí odpovídající výukové metody a aktivity. Zároveň může dobře specifikovat očekávání, která má ve vztahu k žákům, tzn. přesně definovat, co znamená, že si danou dovednost dobře osvojili, a podle toho volit i vhodné hodnoticí nástroje. Ve své přípravě na hodinu by tak měl mít učitel např. vymezeno, co a proč by měl na jejím konci žák znát