40/250 nerovnoměrný. Takováto sada kritérií pro určitou klíčovou kompetenci je v podstatě kontinuem, které popisuje postupný pokrok v nabytí jejích podstatných složek. Tento postup názorně dokresluje ukázka kontinua pro osvojení kompetence sociální a personální, které vytvořili učitelé jedné základní školy na severní Moravě. Příklad 2.5 Ukázka kontinua pro osvojení kompetence sociální a personální Kompetence sociální a personální – kontinuum 1. dílčí složka: dodržovat instrukce a směřovat k cíli 3. ročník – sledovat pozorně instrukce, pracovat v souladu s nimi, ptát se spolužáků (či učitele) na potřebné údaje, požádat v případě potřeby o ujasnění a pomoc; 5. ročník – pracovat v souladu s instrukcemi, doptávat se spolužáků či učitele na potřebné údaje, požádat o ujasnění a pomoc, kontrolovat své i skupinové porozumění úkolu; 7. ročník – vypracovat jednoduchý plán práce skupiny, sledovat průběh činnosti (její tempo, časové limity), doptávat se spolužáků (či učitele) na potřebné údaje, vracet skupinu k činnostem směřujícím k plnění cíle; 9. ročník – vypracovat plán práce skupiny a držet se ho, v případě potřeby revidovat program činnosti, sledovat průběh činnosti (její tempo, časové limity, zda směřuje k cíli), průběžně vyhodnocovat efektivitu jednotlivých kroků. 2. dílčí složka: vytvářet vhodné podmínky pro práci 3. ročník – na základě pokynu učitele bez problémů, rychle a tiše přecházet od práce individuální k práci skupinové – měnit partnery (i jejich počet) pro kooperativní úkoly; 5. ročník – bez problémů přecházet od práce individuální k práci skupinové, měnit partnery (i jejich počet) a podle pokynů upravit rozmístění nábytku pro kooperativní spolupráci; 7. ročník – rozpoznat úkoly, které vyžadují spolupráci, měnit partnery (i jejich počet) a vhodně upravit rozmístění nábytku pro kooperativní spolupráci; 9. ročník – rozpoznat úkoly, které vyžadují spolupráci, podle cíle práce vyhledat vhodné partnery a vytvořit vhodné podmínky pro kooperativní činnost. Stejné kontinuum je možné vytvořit ročník po ročníku i pro očekávané výstupy v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Ukažme si to názorně na jednom z očekávaných výstupů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět z RVP pro základní vzdělávání, který rozpracovali do dílčích složek a úrovní zvládnutí učitelé téže školy.