37/250 Jméno Vyjadřuje nesouhlas pozitivním způsobem Podporuje tvrzení druhých Klade doplňující otázky Naslouchá bez přerušování Jan X X X Jiří X Petra X X X X Václav X X X 2.1.7 Poskytování zpětné vazby jako indikátor kvality pedagogické práce Poskytování zpětné vazby je jedním ze základních požadavků na kvalitní práci učitele. V současnosti je již tento požadavek součástí standardů učitele, který usiluje o získání certifikátu v programech (RWCT) a , o kterých jsme se zmiňovali v kapitole 1. Příklad 2.3 Zpětná vazba ve standardech učitele RWCT26 Pokud učitel absolvuje kurz RWCT, prokáže, že pracuje se svými žáky podle jeho principů, a dokáže předvést a modelovat jejich základní smysl a hodnoty, může kvalifikovaný lektor programu RWCT na základě zhlédnutí jeho práce přímo ve vyučování a jeho učitelského portfolia udělit příslušný certifikát. Předpokladem je, že posudek lektora uzná naplnění standardů učitele RWCT (viz také podkapitola 1.5). Pokud jde konkrétně o požadavek poskytování zpětné vazby, je obsažen ve standardu „E“ RWCT, podle něhož učitel RWCT připravuje a vede takové způsoby hodnocení, které napomáhají výuce a rozvíjení učení u jeho žáků. Od učitele RWCT očekává používání hodnoticích postupů, které jsou autentické se podle standardů RWCT zaměřuje jak na procesy učení, tak na jeho výsledky a využívá se k němu mnoha různých metod, které učiteli pomohou zhodnotit žákovo pochopení, přístup, postoje, dovednosti i znalosti, tedy zhodnotit rozmanité žákovské výkony. Učitel RWCT podle výsledků průběžného pozorování a hodnocení upravuje svou výuku. Své žáky zapojuje do procesu hodnocení tím, že je povzbuzuje k provádění sebehodnocení a vzájemného hodnocení a stále pečuje o to, aby předem znali kritéria hodnocení práce a aby se účastnili jejich vytváření. Kritéria RWCT sledují konkrétně, zda učitel využívá k hodnocení žáků pouze zaběhané otázky a testy, nebo do jaké míry a jak často pracuje právě s autentickými strategiemi. Učitel je posuzován podle toho, zda své žáky předem seznamuje s kritérii hodnocení, zda o nich mohou žáci diskutovat nebo se na jejich vytváření dokonce podílet a zda je před zadáním úkolu žákům objasňuje. S hodnoceným učitelem je rovněž veden strukturovaný rozhovor a dále učitel předkládá své portfolio. Z těchto zdrojů musí být doložitelné, že soustavně sleduje a hodnotí průběh výuky (do příprav na hodiny nebo do deníku dělá poznámky, z nichž je zřejmé, že o svém způsobu výuky přemýšlí) a s ohledem na rozvoj žáků následně provádí patřičné změny. S tím, tím, že učitel porozumí smyslu hodnocení jako neustálému poskytování zpětné vazby žákovi, které mu pomůže v dalším učení, počítají v nejbližší budoucnosti také standardy učitele, na nichž bude postaven nový kariérní řád. Požadavek na tento přístup k hodnocení žáků se tedy 26 Podrobnější informace viz http://www.kritickemysleni.cz/codelame/certifikace/ucitele.rtf tzn. přímo spojené s konkrétní prací žáka, jsou konstruktivní, spravedlivé a jasné. Hodnocení žáků