29/250 Záznam z vyučovací hodiny Oblast (Standard) Učební prostředí Poznámky a postřehy (A1) (A3) (A4) Komunikace ve třídě probíhá soustavně jako přednáška učitele pro žáky Komunikace probíhá převážně směrem od učitele k žákům, žáci občas kladou učiteli otázky a reagují na sebe navzájem Učitel často přesměrovává otázky a poznámky žáků na jiné žáky, žáci se často navzájem oslovují (A5) Učitel vyžaduje odříkávání správných odpovědí Učitel se občas snaží o to, aby žáky a sebe vyvedl ze stereotypních způsobů hledání odpovědí a odpovídání Učitel podněcuje rozmanité a nestereotypní hledání a vytváření odpovědí a s pochopením je přijímá Pomoci učitelům při hodnocení vlastní práce se snažil rovněž výše zmiňovaný projekt , který do sady nástrojů pro vlastní hodnocení škol zahrnul rovněž dva nástroje určené k reflexi práce učitelů: a) Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. b) Profesní portfolio učitele. Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Podklady pro hodnocení práce učitelů vznikají i na úrovni jednotlivých škol. Například v Moravskoslezském kraji byl realizován projekt , v jehož rámci byla vytvořena metodika hodnocení práce učitelů pro ředitele škol.24 Tato metodika nicméně není plošně implementována, ani se o její plošné implementaci neuvažuje. Čeští učitelé, kteří chtějí získat zpětnou vazbu, volí často rovněž službu videotréninku,25 kdy jsou jejich hodiny natáčeny na video a následně rozebírány s vyškoleným „trenérem“, nebo využívají služeb mentorů. 1.6 Hodnocení výsledků žáků 1.6.1 Význam hodnocení pro podporu výuky Hodnocení výsledků žáků probíhá na úrovni systému, kde poskytuje informace o tom, jak se vzdělávacímu systému jako celku daří naplňovat jeho ústřední úlohu. Dále probíhá na úrovni školy, kde poskytuje informaci o tom, jak si škola v tomto důležitém ukazateli vede ve srovnání s ostatními školami pracujícími v podobných podmínkách a vzhledem ke školou stanoveným cílům a prioritám. Tento oddíl se zabývá hodnocením výsledků žáků, které slouží učitelům k tomu, aby si učinili představu o vzdělávacím pokroku každého žáka a aby odpovídajícím způsobem nastavili cíle a výukové a vzdělávací strategie pro každého žáka. Výzkumy ukazují, že hodnocení má potenciál významně ovlivňovat vyučování a učení. Toto ovlivnění však může být z hlediska dalšího vývoje pozitivní i negativní. Hodnocení například může zvyšovat motivaci žáků ke vzdělávání nebo ji může naopak snižovat. Může obracet pozornost žáků a učitelů k důležitým cílům vzdělávání nebo může naopak vést k nežádoucí redukci vzdělávacího obsahu. Tvůrci vzdělávacích politik se proto ve všech vyspělých zemích 24 Viz http://www.kvic.cz/kps/isvp/index.asp 25 Více např. na http://www.spin-vti.cz/o-metode-vti