28/250 Další příklad přináší ukázku ze standardu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení).23 Ten zahrnuje šest standardů, které se vztahují ke čtyřem oblastem působení učitele. Příklad 1.5 Ukázka ze standardu RWCT Klima třídy Standard A: Učitelé RWCT vytvářejí vzdělávací prostředí, v jehož centru je žák a ve kterém jsou žáci uznáváni jako individuality. Standard B: Učební prostředí ve třídě učitele RWCT je výrazem principů, učebních aktivit a metod a skupinového uspořádání vhodného pro danou lekci. Plánování výuky a výuka Standard C: Učitelé RWCT rozvrhují svou výuku tak, aby podněcovala aktivní učení a kritické myšlení. Standard D: Učitelé RWCT používají promyšlených otázek, aby podněcovali myšlení vyššího řádu a vedli žáky k vyjádření názoru. Vyhodnocování Standard E: Učitelé RWCT připravují a vedou takové způsoby hodnocení, které napomáhají jejich výuce a rozvíjejí učení u jejich žáků. Osobnostní a profesní kvality Standard F: Učitelé RWCT jsou profesionálové využívající sebereflexi a pečující o svůj rozvoj. Každý standard je dále rozpracován do několika dílčích standardů, které jsou rozpracovány do tří úrovní způsobilosti, jak ukazujeme na příkladu standardu A. Standard A: Učitelé RWCT vytvářejí vzdělávací prostředí, v jehož centru je žák a ve kterém jsou žáci uznáváni jako individuality. Učitelé RWCT: • Povzbuzují žáky, aby vyjadřovali a dokazovali své myšlenky a názory. • Vytvářejí příležitosti, ve kterých si žáci mohou vyzkoušet nové nápady, myšlenky a dovednosti. • Podněcují interakci mezi žáky i učiteli v atmosféře důvěry, tolerance a vzájemného respektování. • Vyměňují si se žáky názory a ukazují, jak podkládat své myšlenky promyšlenými důvody, důkazy či příklady. • Povzbuzují k rozmanitým výkladům mluvených i psaných textů a rozhovorů. • Vytvářejí učební prostředí, ve kterém se může zapojit každý. 23 Viz http://www.kritickemysleni.cz/codelame/certifikace/ucitele.rtf