25/250 Příklad 1.3 Standard učitele vyvinutý v V současné době je realizován projekt financovaný z prostředků ESF, jehož cílem je navrhnout standard učitele včetně procesu atestací a systému vzdělávání na jeho podporu. Jeho zavedení do praxe je plánováno na školní rok 2016/17. Standard má sloužit jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce učitele a postihuje i rozsah působení učitele v systému. Je strukturován do tří oblastí: a) Učitel a jeho profesní Já (osobnostní předpoklady učitele a znalosti a dovednosti nezbytné pro úspěšné působení v učitelské profesi) b) Učitel a jeho třída (působení učitele na žáky ve třídě) c) Učitel a jeho okolí (působení učitele vně školy) Standard učitele popisuje kvalitu a rozsah práce učitele ve čtyřech kariérních stupních: I. kariérní stupeň: Učitel disponuje osobnostními předpoklady pro výkon učitelské profese. Je po teoretické a v nezbytné míře i praktické stránce vybaven znalostmi, které jsou předpokladem k jejímu úspěšnému zvládnutí. II. kariérní stupeň: Učitel svou práci ve škole a ve třídě odvádí v požadované kvalitě. Disponuje profesními kompetencemi zaručujícími výkon učitelské profese na státem očekávané úrovni. Profesní kompetence potvrdil v atestačním řízení, jímž ukončil své adaptační období ve škole po ukončení pregraduální přípravy na fakultě vzdělávající učitele. Učitel se samostatně věnuje výchově a vzdělávání žáků, udržuje si své profesní dovednosti a průběžně aktualizuje své odborné znalosti. III. kariérní stupeň: Učitel odvádí práci ve vysoké kvalitě, která přesahuje běžný standard. Je vnímán jako expert ve svém oboru. Průběžně se zdokonaluje ve svých předmětech, oborových didaktikách, pedagogice, psychologii, speciální pedagogice a v oblasti managementu třídy. Ve své práci dlouhodobě dosahuje prokazatelně výborných výsledků, pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči. Pro své kolegy ve škole je respektovaným rádcem a pomocníkem, předává jim své zkušenosti. Přispívá tak aktivně k růstu kvality ve své škole. Jeho práce pro školu je díky jeho kvalitám velmi obtížně nahraditelná. Je pedagogickým lídrem školy. IV. kariérní stupeň: Učitel odvádí práci ve vysoké kvalitě, která přesahuje běžný standard. Je vnímán jako expert ve svém oboru. Průběžně se zdokonaluje ve svých předmětech, oborových didaktikách, pedagogice, psychologii, speciální pedagogice a v oblasti managementu třídy. Dosahuje ve své práci dlouhodobě výborných výsledků. Pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči. Díky svým kvalitám a zkušenostem je vnímán jako lídr ve svém oboru i za hranicemi své školy. Angažuje se v profesních sdruženích, publikuje a lektoruje v rámci předmětů své aprobační skupiny nebo v oblasti pedagogických nebo psychologických věd nebo v oblasti manažerských dovedností. Přispívá tak aktivně k růstu kvality systému školství. Je připraven vést a hodnotit ostatní učitele v jejich profesním růstu i mimo svou školu. Postup mezi jednotlivými kariérními stupni je podmíněn úspěšným zvládnutím atestačního řízení. V průběhu atestačního řízení bude učitel s využitím výběrového profesního portfolia obhajovat naplnění standardu učitele ve vyšším kariérním stupni. Při rozhodování o postupu učitele do vyššího kariérního stupně bude atestační komise posuzovat jeho práci na základě trojice ukazatelů, které jsou patrné z charakteristiky kariérních stupňů: kvalita práce učitele, rozsah působení učitele, výsledky práce učitele.