20/250 Opakovaně byly srovnávací testy pro 5. a 9. ročník nabízeny školám i ze strany státu, a to nejprve organizací CERMAT17 a nyní nově Českou školní inspekcí. Přednostmi a nedostatky služeb poskytovaných v oblasti hodnocení výsledků vzdělávání se podrobněji zabýváme v kapitole 3. Mnohdy nabízejí externí organizace školám kromě hodnocení výsledků vzdělávání rovněž dotazníková šetření zjišťující zpětnou vazbu k práci školy od žáků, učitelů a rodičů. Bohatou nabídku 30 autoevaluačních nástrojů pro podporu vlastního hodnocení škol vytvořil projekt , realizovaný v letech 2009–2013. Tyto nástroje slouží k posuzování rozmanitých aspektů práce školy a umožňují porovnat danou školu s průměrem ČR. Jsou mezi nimi dotazníky pro žáky, zaměřené například na školní výkonovou motivaci žáků, postoje žáků ke škole, interakci učitele a žáků, strategii učení se cizímu jazyku, předcházení problémům v chování žáků, klima školní třídy. Dotazníky pro učitele jsou zaměřené na klima učitelského sboru a připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání, dále byly vytvořeny dotazníky zaměřené na posouzení vedení, hospitační a posuzovací archy sloužící k posouzení metod a forem výuky. Každý nástroj je doprovázen podrobným popisem, který specifikuje zacílení nástroje, poskytuje pokyny k jeho administraci a k interpretaci jeho výsledků. Tyto nástroje jsou pedagogům k dispozici na portále RVP a z hlediska profesionality zpracování vysoce převyšují standard dostupný v ČR.18 Příklad 1.1 Rámec pro vlastní hodnocení školy vyvinutý v projektu Cesta ke kvalitě Jedním z nástrojů byl např. Rámec pro vlastní hodnocení školy, který postihoval následující oblasti kvality práce školy (pro řadu oblastí uvedených v rámci zároveň poskytl projekt hodnoticí nástroje): 1 Podmínky ke vzdělávání 1.1 demografické 1.2 personální 1.3 bezpečnostní a hygienické 1.4 ekonomické 1.5 materiální 2 Obsah a průběh vzdělávání 2.1 školní vzdělávací program 2.2 plánování výuky 2.3 podpůrné výukové materiály 2.4 realizace výuky 2.5 mimovýukové aktivity 17 CERMAT vznikl koncem 90. let 20. století jako divize Ústavu pro informace ve vzdělávání s cílem připravit reformu maturitní zkoušky (CEntrum pro Reformu MATuritní zkoušky). Časem byl přejmenován na Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání a jeho osamostatnění z Ústavu pro informace ve vzdělávání bylo dáno školským zákonem a datováno od 1. 1. 2006 jako organizační složky státu přímo řízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Od roku 2009 je CERMAT příspěvkovou organizací. 18 Veškeré materiály pro školy z projektu jsou dostupné na webu NUOV (nyní součást Národního ústavu pro vzdělávání) http://www.nuov.cz/ae/harmonogram-zverejnovani-a-detailnejsi-popis-evaluacnich?highlightWords=ov%C4%9B%C5%99en.