15/250 potřeby zaměstnavatelů ve srovnání s připraveností absolventů, nezaměstnanost absolventů, vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků. V posledních letech se zabývají také sledováním předčasných odchodů ze vzdělávání.5 Poznatky o českém vzdělávacím systému a jeho vývoji je možno čerpat rovněž z akademického výzkumu. 1.2.2 Aktivity poskytující mezinárodní srovnání MŠMT, respektive jeho přímo řízené organizace, pravidelně zveřejňují výtah z ročenek OECD , které obsahují ukazatele týkající se rozmanitých aspektů vzdělávacího systému v mezinárodním srovnání. Plné verze těchto ročenek jsou dostupné v angličtině na stránkách organizace OECD.6 České oddělení evropské sítě Eurydice, která zpracovává informace o vzdělávacích systémech a o vzdělávací politice v celé Evropě, nabízí překlady mezinárodních komparativních zpráv, jež obsahují popisná porovnání rozmanitých aspektů vzdělávacích systémů pro země Evropské unie. Originály všech komparativních zpráv i české překlady některých z nich jsou dostupné na stránkách Eurydice.7 Od poloviny devadesátých let 20. století se Česká republika pravidelně zapojuje do mezinárodních výzkumů zaměřených na hodnocení výsledků vzdělávání. Přehled uskutečněných výzkumů je uveden v následující tabulce. Tabulka 1.1 Účast ČR v mezinárodních výzkumech zaměřených na zjišťování výsledků vzdělávání Název výzkumu Rok zapojení ČR (populace testovaných žáků) Obsahové zaměření testů Organizátor výzkumu TIMSS 1995 (4. ročník, 8. ročník, 3. ročník SŠ) 1999 (8. ročník) 2007 (4. ročník a 8. ročník) 2011 (4. ročník) Matematika a přírodovědné předměty IEA PIRLS 1995 (3. ročník, 8. ročník) 2001 (4. ročník) 2011 (4. ročník) Čtenářská gramotnost IEA PISA 2003, 2006, 2009 2012 (vždy 15letí žáci) Matematická, čtenářská a přírodovědná gramotnost OECD CIVED ICCS 1999 (8. ročník, 3. ročník SŠ) 2009 (8. ročník) Občanská výchova IEA ICILS 2013 (8. ročníky ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií) Počítačová a informační gramotnost IEA Realizátoři těchto mezinárodních šetření (do roku 2011 Ústav pro informace ve vzdělávání, nyní Česká školní inspekce) pravidelně zveřejňují aktuální výsledky a také informace o vývoji vědomostí a dovedností českých žáků na konci 1. stupně základního vzdělávání (výzkumy IEA) a na konci 2. stupně základního vzdělávání (výzkumy IEA a výzkum PISA). V rámci výzkumu PISA 2003 a 2006 byl proveden výběr tak, aby žáci zapojení do výzkumu dobře reprezentovali 5 http://www.nuv.cz/vystupy/vydane-publikace 6 České výtahy viz http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/publikace-education-at-a-glance. Plná verze viz: http://www.oecd.org/edu/eag.htm 7 Informace o síti Eurydice a odkazy na všechny publikace viz http://www.naep.cz/eurydice