14/250 1.2 Hodnocení fungování vzdělávacího systému 1.2.1 Pravidelné hodnocení fungování českého vzdělávacího systému Systematické hodnocení vzdělávacího systému je zásadní pro získávání kvalitních podkladů pro tvorbu vzdělávací politiky. Spočívá v pravidelném sběru údajů o fungování a výsledcích vzdělávacího systému, v realizaci cílených šetření zaměřených na podrobné zkoumání vybraných aspektů systému, které vyžadují zlepšení nebo se z nějakých jiných důvodů ocitly v centru pozornosti vzdělávací politiky, a v promyšlené evaluaci dopadů nově zaváděných opatření. V České republice probíhá hodnocení systému na úrovni celého vzdělávacího systému i na úrovni krajů. Hodnocení vzdělávací soustavy České republiky provádí ministerstvo ve (výroční zpráva MŠMT) a v (dlouhodobý záměr). Stejné dokumenty, tj. dlouhodobé záměry a výroční zprávy vznikají nejen pro celý systém, ale i pro jednotlivé kraje. Hodnocení systému provádí dále Česká školní inspekce ve své a v tematických zprávách. Dlouhodobý záměr podle zákona stanovuje strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy. Měl by vždy obsahovat vyhodnocení dosaženého stavu a změn proti předchozímu dlouhodobému záměru z hlediska obsahových a kvantitativních cílů, prioritních úkolů a rozvojových programů.1 Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávání se skládá z hodnocení stavu jednotlivých úrovní vzdělávací soustavy, z ekonomické části, z hodnocení naplňování dlouhodobého záměru a jeho cílů a opatření v uplynulém období.2 Základním zdrojem pro oba dokumenty jsou údaje školské statistiky, které jsou získávány prostřednictvím výkazů od škol a školských zařízení. Statistické údaje jsou publikovány rovněž ve , která obsahuje údaje o stavu jednotlivých úrovní systému v předcházejícím školním roce a vývoj vybraných ukazatelů v delším časovém údobí (vývojová ročenka).3 Výroční zpráva České školní inspekce obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy vycházející z inspekční činnosti za předcházející školní rok. Zveřejňuje se každoročně v prosinci.4 Dílčí informace jsou získávány v rámci takzvaných tematických inspekcí, které se zaměřují na nějaký specifický aspekt vzdělávacího procesu a probíhají v souladu s plánem inspekční činnosti v daném školním roce, a v rámci běžných inspekcí, při kterých je škola hodnocena podle kritérií stanovených pro daný školní rok. V posledních letech byly např. realizovány tematické inspekce zaměřené na výuku cizích jazyků, využívání informačních technologií, podporu inkluzivního vzdělávání a podobně. Kromě těchto pravidelných zpráv produkuje MŠMT a jeho přímo řízené organizace řadu dalších materiálů, které poskytují zajímavé informace o stavu a vývoji vzdělávacího systému. Cenným informačním zdrojem jsou pravidelné zprávy a publikace Národního ústavu pro vzdělávání, školského poradenského zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). Tyto zprávy se zaměřují zejména na uplatnění absolventů na trhu práce, 1 Dlouhodobý záměr 2011 viz http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-1 2 Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávání 2013, viz http://www.msmt.cz/file/33944/ 3 Statistické ročenky školství viz http://www.msmt.cz/search.php?action=results&query=ro%C4%8Denka+%C5%A1kolstv%C3%AD 4 Výroční zprávy ČŠI viz http://www.csicr.cz/cz/dokumenty/vyrocni-zpravy