10/250 Pátá kapitola poskytuje podrobný popis nástrojů vyvíjených v rámci projektu NIQES, pojednává o jejich filozofii a účelu, zdůrazňuje jejich omezení i silné stránky a uvádí, ve kterých situacích je jejich použití vhodné, kdy je problematické a kdy nevhodné. Zahrnuty jsou jak testové nástroje modulu InspIS SET, tak nově vytvářené evaluační nástroje vyvíjené v rámci nových inspekčních metodik. Poslední, šestá kapitola vysvětluje na konkrétních příkladech, jak lze interpretovat výsledky testových zkoušek žáky a jejich rodiči (výsledky žáka), učiteli ve třídách (výsledky třídy), řediteli a pedagogickým sborem (výsledky školy) a jak různá očekávání od evaluačních zjištění ovlivňují optimální strukturu výsledků. Cílem publikace je poskytnout komplexní systematickou informaci, která v české literatuře dosud chybí. Z toho důvodu uvádí i některé detaily, které se mohou mnohým čtenářům zdát příliš technické, ale např. pro tvůrce testů jsou užitečné (týká se zejména kapitoly 4). Tvůrcům vzdělávací politiky, kteří chtějí využívat znalostí o výsledcích vzdělávání žáků prostřednictvím didaktických testů, je možné doporučit zejména kapitolu 3. Věříme, že čtenáři ocení, že pro dosažení dobré srozumitelnosti a názornosti jsme do textu zařadili větší množství příkladů. Do literatury jsme potom uvedli rozmanité zdroje, z nichž může čtenář nejen získat širší poučení o řešené problematice, ale také další konkrétní náměty k hodnocení výsledků žáků ve výuce. Text členíme pro přehlednost na hlavní kapitoly, dále na podkapitoly a ty pak na oddíly. Věříme, že publikace přispěje k lepší informovanosti české pedagogické veřejnosti v otázce hodnocení vzdělávacích výsledků a napomůže účelnějšímu a poučenějšímu využívání didaktických testů a že každý čtenář v ní nalezne ta témata, která ho v oblasti testování zajímají. Rádi bychom poděkovali Dominiku Dvořákovi, Františku Prokopovi a Karlu Starému za kritické čtení jednotlivých kapitol příručky. Poděkování patří i vedení Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání za ochotu a vstřícnost ke zveřejnění některých příkladů, které pocházejí z interních materiálů této instituce. Jmenovité poděkování patří Evě Řídké za příklady v kapitole 4 týkající se hodnocení otevřených úloh z matematiky v testech maturitní zkoušky a Martině Hulešové za podklady k oddílu 4.4.4.