5/250 3.2.3 Hodnocení vzdělávací soustavy z hlediska výsledků vzdělávání ........................................... 74 3.2.4 Moderní způsoby testování a jejich potenciál pro hodnocení vzdělávací soustavy ............... 76 3.2.5 Hodnocení škol z výsledků testování ..................................................................................... 78 3.3 Testy studijních předpokladů – příklady použití a rizika ...................................................... 79 3.4 Testy ověřovací a rozlišovací (srovnávací), příklady použití ................................................. 83 3.5 Využití testů v hodnocení výsledků vzdělávání v ČR ............................................................ 86 3.5.1 Z historie ............................................................................................................................... 87 3.5.2 Mezinárodní srovnávací testy ................................................................................................ 87 3.5.3 Testování CERMAT v rámci povinné školní docházky (2004–2008) ................................... 88 3.5.4 Testování ČŠI v projektu NIQES (2012–2014) ...................................................................... 90 3.5.5 Služby poskytované nestátními subjekty ............................................................................... 91 3.5.6 Projekt CLOSE (2012–2018) ................................................................................................. 91 3.5.7 Diskutovaná témata projektů testování v České republice .................................................... 92 3.6 Význam a využití doprovodných dotazníků.......................................................................... 98 3.6.1 Zjišťování kontextuálních informací ..................................................................................... 98 3.6.2 Nekognitivní výstupy vzdělávání ........................................................................................... 99 3.7 Výhody a nevýhody standardizovaných zkoušek, využití pro sumativní a formativní hodnocení na různých úrovních vzdělávacího systému .................................................................. 101 4 VÝVOJ A NÁLEŽITOSTI KVALITNÍHO TESTU .................................................................... 105 4.1 Stanovení ověřovaných cílů – cíle evaluace (konceptuální rámec, specifikační tabulka), volba vhodného testu ve shodě s cíli ......................................................................................................... 105 4.1.1 Název testu .......................................................................................................................... 107 4.1.2 Konceptuální rámec ............................................................................................................ 108 4.1.3 Specifikační tabulka ............................................................................................................. 112 4.1.4 Specifikace úrovní výsledků................................................................................................. 116 4.1.5 Revidovaná Bloomova taxonomie kognitivních cílů ........................................................... 118