4/250 2.1.2 Sumativní a formativní hodnocení ........................................................................................ 32 2.1.3 Hodnocení a vnitřní motivace ............................................................................................... 33 2.1.4 Jazyk hodnocení .................................................................................................................... 34 2.1.5 Jak a kdy žáky hodnotit a k čemu výsledky vztahovat? .......................................................... 34 2.1.6 Osobnostní a sociální aspekty hodnocení ............................................................................. 35 2.1.7 Poskytování zpětné vazby jako indikátor kvality pedagogické práce .................................... 37 2.2 Formulace cílů ....................................................................................................................... 38 2.2.1 Nové vymezení vzdělávacích cílů v rámcových vzdělávacích programech ........................... 38 2.2.2 Stanovení dílčích cílů a sledování míry jejich naplnění – vývojová kontinua ....................... 39 2.3 Hodnocení dosažení cílů ....................................................................................................... 42 2.3.1 Slovní hodnocení, kritéria a indikátory ................................................................................. 42 2.3.2 Autentické úlohy s návodem k vyhodnocení ......................................................................... 47 2.3.3 Nároky na žáka a faktory, které ovlivňují jeho výkon ........................................................... 47 2.3.4 Sebepojetí žáka a jeho dopad na přijetí hodnocení ................................................................ 48 2.4 Příklady hodnoticích nástrojů ............................................................................................... 50 2.5 Objektivita hodnocení ........................................................................................................... 62 3 HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ PROSTŘEDICTVÍM STANDARDIZOVANÝCH ZKOUŠEK ............................................................................................................................................ 63 3.1 Standardizované zkoušky, varianty a vlastnosti, podstata standardizace, cíle ....................... 63 3.1.1 Standardizace zkoušky samotné ............................................................................................ 64 3.1.2 Standardizace podmínek testování ........................................................................................ 65 3.1.3 Standardizace interpretace výsledků ..................................................................................... 65 3.1.4 Standardizovaná zkouška a standardizovaný test .................................................................. 66 3.1.5 Příklady standardizovaných zkoušek v České republice........................................................ 67 3.2 Testy výsledků vzdělávání ..................................................................................................... 71 3.2.1 Státní maturita ....................................................................................................................... 72 3.2.2 Testy realizované v rámci projektu NIQES a úloha České školní inspekce ........................... 73