3/250 Obsah Obsah ..................................................................................................................................................... 3 ÚVOD .................................................................................................................................................... 9 1 HODNOCENÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ ............................................................................................... 11 1.1 Rostoucí význam hodnocení ve vzdělávání ........................................................................... 11 1.1.1 Aktuální trendy v hodnocení ve vzdělávání .......................................................................... 11 1.1.2 Žádoucí změny v českém hodnocení ve vzdělávání .............................................................. 12 1.2 Hodnocení fungování vzdělávacího systému ........................................................................ 14 1.2.1 Pravidelné hodnocení fungování českého vzdělávacího systému .......................................... 14 1.2.2 Aktivity poskytující mezinárodní srovnání ........................................................................... 15 1.3 Hodnocení práce školy .......................................................................................................... 16 1.3.1 Potřeba vyvážit kontrolu a podporu při hodnocení práce školy ........................................... 16 1.3.2 Vývoj v oblasti vlastního hodnocení školy ............................................................................ 17 1.3.3 Externí hodnocení ................................................................................................................. 19 1.3.4 Dostupné nástroje a služby pro vlastní hodnocení ................................................................ 19 1.4 Hodnocení práce ředitele ...................................................................................................... 21 1.4.1 Význam pedagogického vedení ............................................................................................. 21 1.4.2 Hodnocení předpokladů a práce ředitele – zkušenosti ze zahraničí ...................................... 22 1.5 Hodnocení práce učitele ........................................................................................................ 24 1.5.1 Profesní standardy ................................................................................................................. 24 1.5.2 Pokusy o tvorbu standardů v ČR ........................................................................................... 24 1.6 Hodnocení výsledků žáků ..................................................................................................... 29 1.6.1 Význam hodnocení pro podporu výuky................................................................................ 29 2 HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ VE VÝUCE ............................................................ 32 2.1 Význam zpětné vazby ............................................................................................................ 32 2.1.1 Měnící se požadavky na vzdělávání ....................................................................................... 32