31 | Právní aktuality Schválené právní předpisy:• Zákon č. 379/2015 Sb., kte-rým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změ-ně některých zákonů, ve znění pozděj-ších předpisů, nabyl účinnosti dne 12. ledna 2016.Pracovní poměr na dobu určitou může být s pedagogickými pracovníky uzavřen vždy minimálně na 12 měsí-ců, tedy nikoli od září do června. Pozn. nevztahuje se na uzavírání pracovní-ho poměru na dobu určitou na dobu překážek v práci nebo s pedagogem, který nemá odbornou kvalifikaci (§ 22 odst. 7 zákona).Dále došlo k rozšíření způsobů zís-kání odborné kvalifikace pro vyučová-ní uměleckých předmětů (magisterský studijní program v oblasti umění stu-dijního oboru umělecko – pedagogic-kého zaměření).O této novele jsme informovali již v dřívějším čísle (o připravované legis-lativě).• Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělá-vání žáků se speciálními vzdělávací-mi potřebami a žáků nadaných, na-byde účinnosti 1. září 2016. Navazuje na změnu školského zákona.Nová vyhláška zachovává někte-rá z pravidel zatím účinné vyhlášky č. 73/2005 Sb., která v celé řadě přípa-dů upřesňuje či doplňuje. V souladu s novým pojetím SVP ve školském zákoně je kladen důraz zejména na informovaný souhlas a další mecha-nismy, které mají zabránit neopráv-něnému zařazování žáků do „katego-rie SVP“.Příloha č. 1 vyhlášky stanovuje čle-nění podpůrných opatření do stupňů, pravidla jejich použití a normovanou finanční náročnost opatření II. až V. stupně. Další přílohy upravují vzor IVP a plánu pedagogické podpory (více zde). • Vyhláška č. 54/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 274/2009 Sb., o škol-ských zařízeních, u nichž se nejvyšší povolené počty dětí, žáků a studentů nebo jiných obdobných jednotek ve-dených v rejstříku škol a školských zařízení neuvádějí, nabyde účinnosti 1. června 2016.Nadále se bude nejvyšší povolený počet uvádět v rejstříku i pro školní klub. V legislativním procesu:• Návrh novely školského zákona, senátní tisk č. 237 byl projednán dne 20. dubna 2016 na 22. schůzi Senátu Parlamentu ČR. Dále jsou uvedeny nejzásadnější změny. Na finální znění je však tře-ba vyčkat až do konce legislativního procesu.Předškolní vzdělávání: Povinné předškolní vzdělávání od školního roku, v němž dítě dosáhne šesti let. Zakotveny jsou i možnosti jak plnit povinné předškolní vzdělávání bez pravidelné docházky do MŠ (pří-pravná třída, individuální vzdělá-vání, vzdělávání v zahraniční škole atd.). Dále má být jasně zakotveno, že předškolní vzdělávání není urče-no pro děti, které nedosáhly dvou let věku (nyní neurčitá hranice „zpravidla od tří let“, která umožnila vzdělávání i dětí mladších).Základní vzdělávání: Povolení in-dividuálního vzdělávání na druhém stupni.Střední vzdělávání: Jednotná přijí-mací zkouška. Zmocnění pro vydání prováděcího právního předpisy k na-kládání s nebezpečnými chemickými látkami nebo směsmi a k vykonávání činností spojených s nebezpečnou ex-pozicí prachu při praktickém vyučo-vání.Řízení škol: Reakce na riziko „dvoj-vládí“ v případě, že soud rozhodne o neplatnosti výpovědi předchozího ředitele školy a tedy jeho návratu na místo. Má zde být zvláštním důvodem pro odvolání stávajícího ředitele, a to s odstupným.Kompetence České školní inspek-ce: Nově má být Česká školní in-spekce zmocněna k provádění inspekční činnosti i na místech, kde probíhá individuální vzdělá-vání. Dále má hodnotit podmínky a průběh poskytování poraden-ských služeb ve školách a škol-ských poradenských zařízeních. Výslovně bude zakotveno též pro-vádění INEZ. Další dokumenty:• Dne 22. února 2016 vyda-né Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací pro-gram pro základní vzdělávání, účinné je pro tzv. běžné třídy od 1. září 2016, pro školy, ale i třídy, které měly ŠVP upravené podle RVP ZV – přílohy upravující vzdě-lávání žáků s LMP je účinné od 1. září 2018.Stanoviska • Česká školní inspekce vyda-la v dohodě s MŠMT stanovisko k placeným kroužkům v před-školním vzdělávání. Bohužel se nepodařilo nalézt jednoznačnou hranici toho, v jaké době a za jakých podmínek jsou kroužky v MŠ akceptovatelné. Nadále je tedy třeba vycházet z dosavadního postupu, jakkoli je pro samotné MŠ těžko uchopitelný. Mimo škol-ní aktivity nemohou být posky-továny na úkor rozsahu a kvality vzdělávání dle ŠVP. Nelze vyloučit mimoškolní aktivity v dopoled-ních hodinách.• MŠMT vydalo doporučení pro mateřské školy k problematice pozd-ního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu. ••• Mgr. Marie Picková vedoucí oddělení kanceláře úřadu