29 ✓ Záměrnost ✓ Cílenost ✓ Opakování (není podmínkou)✓ Nepoměr sil ✓ Bezmocnost oběti ✓ Nepříjemnost útoku ✓ Samoúčelnost agrese Zdroj: Metodický pokyn MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních V jakém případě vyrozumět Policii ČR a OSPOD Důležité znaky šikanování Pokud má učitel jistotu, že byl spáchán trestný čin, bývá to často u pokročilé šikany, má ze zákona povinnost obrátit se na orgány činné v trestním řízení. Jestliže má pedagog podezření, zákon určuje školskému zařízení za povinnost nahlásit tuto skutečnost obecnímu úřadu, tedy sociálnímu pracovníkovi z orgánu sociálně právní ochrany dětí (OSPOD). V případě, že rodiče odmítají spolupracovat se školou a opakovaně se odmítají zúčastňovat výchovných komisí, je škole povinna vyrozumět OSPOD.Zdroj: Co dělat, když – Intervence pedagoga – Školní šikanování (Příloha č. 6 Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních)1. Odhad závažnosti onemocnění skupiny a stanovení formy šikany 2. Rozhovor s informátory a oběťmi 3. Nalezení vhodných svědků4. Individuální rozhovory se svědky (nepřípustné je společné vyšetřování agresorů a svědků, hrubou chybou je konfrontace oběti s agresory)5. Ochrana oběti 6. Předběžná diagnóza a volba ze dvou typů rozhovoru a) Rozhovor s oběťmi a rozhovor s agresory (směřování k metodě usmíření); b) Rozhovor s agresory (směřování k metodě vnějšího nátlaku).7. Realizace vhodné metody a) Metoda usmíření; b) Metoda vnějšího nátlaku (výchovný pohovor nebo výchovná komise s agresorem a jeho rodiči).8. Třídní hodina a) Efekt metody usmíření; b) Oznámení potrestání agresorů.9. Rozhovor s rodiči oběti 10. Třídní schůzka 11. Práce s celou třídou Schéma 1 | Základní scénář pro obyčejnou počáteční šikanu (Kolář 2011)(Na základě Metodického pokynu MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních) Schéma 2 | Základní krizový scénář pro výbuch pokročilé šikany – Poplachový plán pro tzv. školní lynčování (Kolář 2011)A. První (alarmující) kroky pomoci 1. Zvládnutí vlastního šoku – bleskový odhad závažnosti a formy šikany;2. Bezprostřední záchrana oběti, zastavení skupi-nového násilí.B. Příprava podmínek pro vyšetřování 3. Zalarmováni pedagogů na poschodí a infor-mování vedení školy;4. Zabránění domluvě na křivé skupinové výpo-vědi;5. Pokračující pomoc oběti (přivolání lékaře);6. Oznámení na policii, paralelně – navázáni kontaktu se specialistou na šikanování, infor-mace rodičům.C. Vyšetřování 7. Rozhovor s obětí a informátory;8. Nalezení nejslabších článků nespolupracujících svědků;9. Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky;10. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi agresory, není vhodné konfrontovat agre-sora (agresory) s obětí (oběťmi).D. Léčba 11. Metoda vnějšího nátlaku a změna konstelace skupiny. Komentář k jednotlivým krokům viz metodické doporučení MŠMT nebo kniha KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.| Dva scénáře pro každou školu