28 | Jak řešit šikanu ve školách Škola má v průběhu všech vzdělávacích a souvisejících aktivit jednoznačnou odpovědnost za děti, žáky a studenty. Kromě vytváření podmínek pro jejich zdravý vývoj má současně předcházet vzniku rizikového chování (tzn. i šikany a dalších sociálně patologických jevů). V případě zjištění šikanování musí pedagogický pracovník neprodleně zasáhnout a každé jeho oběti poskytnout okamžitou pomoc a vhodnou podporu. Důležité je existenci šikany nepopírat či zlehčovat a řešit ji už při prvních projevech.Mgr. Gabriela Francová kancelář náměstka ústředního školního inspektora K problematice šikanování na školách vydalo Ministerstvo škol-ství, mládeže a tělovýchovy v mi-nulosti několik metodických ma-teriálů a doporučení zabývajících se jak prevencí, tak i jejím řešením. Metodická podpora MŠMT V červenci 2013 byl schválen Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování na školách a školských zařízeních (Dokument Č.j. MSMT- 22294/2013-1). Neje-nom pedagogickým pracovníkům přináší základní informace k řešení tohoto vysoce rizikového chování. Vymezuje fenomén školního šika-nování a kyberšikany, povinnosti školy chránit děti před šikanou a vý-chodiska pro účinné řešení šikany. Kromě toho specifikuje školní pro-gram šikanování a jeho 13 hlavních součástí. Na závěr přibližuje úlohu České školní inspekce a zřizovatelů v této problematice.V návaznosti na konkrétní vý-sledky šetření České školní inspek-ce týkající se závažného případu šikany na pražské Střední průmys-lové škole Na Třebešíně připravuje ministerstvo školství aktualizaci tohoto metodického pokynu. Ma-teriál by měl být nově doplněn také o téma šikany učitele nebo učitelky žákem. Dalším materiálem schváleným vedením MŠMT je Metodické doporučení k primární pre-venci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument MŠMT č.j.: 21291/2010-28). V dokumentu je vymezena aktuální terminologie a začlenění prevence do školního vzdělávacího programu a škol-ního řádu. Jsou zde také popsá-ny jednotlivé instituce v systému prevence a úloha pedagogického pracovníka, definován Minimální preventivní program a předsta-veny doporučené postupy škol a školských zařízení při výskytu vy-braných rizikových forem chování dětí a mládeže. Metodické doporu-čení je doplněno 20 přílohami „Co dělat, když – Intervence pedagoga“ s příklady jednotlivých druhů ri-zikového chování ve školním pro-středí, a to od užívání návykových látek, poruchy příjmu potravy, přes šikanu, syndromu týraného, zneu-žívaného a zanedbávaného dítěte, až po záškoláctví, rizikové sexuální chování nebo extremismus, rasis-mus a xenofobii. Oba metodické dokumenty najdete na webových stránkách MŠMT. Na webu MŠMT je školám k dispozici další nástroj nápo-mocný k řešení rizikového chová-ní žáků – Individuální výchovný plán (známý pod názvem Smlouvy s rodiči).Intervenční místa Prevenci a řešení výukových a výchovných potíží zajišťují ve všech krajských městech a ve vět-šině bývalých okresních měst pe-dagogicko-psychologické poradny. Metodickou podporu poskytují v regionech také střediska výchov-né péče. Pro okamžitou pomoc při výskytu šikany zřídilo MŠMT letos v březnu e-mailovou adresu prevence@msmt.cz, na kterou se může se svými podněty a dotazy obrátit kdokoliv z ředitelů, učitelů, rodičů i dětí. V otázkách šikany lze kontaktovat také školského om-budsmana.✓ Více o navrhovaných opatřeních k oblasti šikany ve školním pro-středí ✓ Přehled institucí poskytujících metodickou pomoc a poradenství v oblasti šikany ✓ Poznámky k možnostem právní-ho řešení problematiky šikany ve školách Podrobnější oblasti sledování a hodnocení výskytu rizikových jevů ve školách připravuje pro školní rok 2016/2017 ve spolu-práci s externími odborníky také Česká školní inspekce. •••