27 | Rizikové jevy ve školách podle zjištění České školní inspekce V rámci komplexní inspekční činnosti Česká školní inspekce dlouhodobě monitoruje výskyt rizikového chování žáků ve školách. V letošním roce Česká školní inspekce provádí v oblasti šikany samostatné tematické šetření.Četnost případů rizikového chování dětí v mateřských ško-lách je stále velmi nízká. Dle sdělení ředitelek a ředitelů in-spektovaných mateřských škol patřily mezi rizikové jevy v ma- teřských školách nejčastěji agre-se, násilí či ublížení na zdraví (3,5 % MŠ), poškozování majet-ku (2,7 %), verbální agrese vůči Graf 2 | Výskyt řešených příkladů rizikového chování ve středním vzdělávání - podíl škol v %Zdroj: Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015. Praha: Česká školní inspekce, prosinec 2015.4,7 15,9 18,2 18,7 27,1 31,8 33,6 36,0 37,9 53,7 68,7 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 fyzická agrese vůči učiteli jiné agrese, násilí, ublížení na zdraví kyberšikana užívání návykových látek šikana krádeže verbální agrese vůči učiteli poškozování majetku, vandalismus kouření záškoláctví pedagogovi (2,5 % MŠ) a v nej-nižší míře šikana (1,1 % MŠ). Mezi nejčastější případy rizi-kového chování žáků základ-ních škol patří záškoláctví, ši-kana, agrese, násilí, či ublížení na zdraví, poškozování majetku a verbální agrese vůči učiteli. Na středních školách pak také vede záškoláctví následováno kouřením, poškozováním ma-jetku a vandalismem, verbální agresí vůči učiteli, krádežemi a šikanou.Níže přinášíme přehled čet-nosti výskytu řešených případů rizikového chování žáků na in-spektovaných základních a střed- ních školách ve školním roce 2014/2015. •••2,4 7,1 9,4 13,9 21,3 23,2 26,4 27,0 27,9 30,3 39,1 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 fyzická agrese vůči učiteli jiné užívání návykových látek kyberšikana krádeže kouření verbální agrese vůči učiteli poškozování majetku, vandalismus agrese, násilí, ublížení na zdraví šikana Graf 1 | záškoláctví Výskyt řešených příkladů rizikového chování v základním vzdělávání - podíl škol v %Ze zjištění České školní in-spekce vyplývá, že záškoláctví je u žáků základních i střed-ních škol nejčastějším riziko-vým chováním. Naopak fy-zická agrese vůči učiteli patří u obou skupin k nejméně fre-kventovaným rizikovým pro- jevům žáků (na inspektova-ných ZŠ ho označilo jako pro-blém 2,4 % škol, na středních pak 4,7 %). Inspektované základní školy v 96,9 % mají a využívají preventivní systémy zamě-řené na omezení rizikového chování a pravidelně, nejčas-těji pololetně, je vyhodnocují. Primární prevenci zaměřují především na záškoláctví, ši-kanu, kyberšikanu, projevy rasismu, vandalismus a uží-vání návykových látek.