26 nem, byla s řediteli dotčených škol v průběhu inspekční činnosti a při závěrečném rozhovoru rozebrá-na. Daným školám pak byla také uložena lhůta pro přijetí opatření k nápravě zjištěného nedostatku.Průběh zápisu Podle doporučení MŠMT k or-ganizaci zápisů k povinné škol-ní docházce lze zápis rozdělit na dvě části – formální a motivač-ní. Při formální části jde o za-hájení správního řízení k přijetí k povinné školní docházce, kdy zákonný zástupce předá ško-le požadované dokumenty (žá-dost o přijetí k povinné školní docházce). Při motivační čás-ti je pak dítě přítomno zápisu a může docházet k orientačnímu posouzení jeho školní připrave-nosti. Úroveň dosažených znalostí a dovedností by měl zjišťovat pe-dagog při neformálních aktivitách s dítětem (rozhovor, hra, připra-vené cílené aktivity zaměřené na zhodnocení určitých dovedností dítěte, prohlídka školy).Testování (např. Kern-Jiráskův test a jeho modifikace), stejně jako i jiné formy zápisu, by mělo mít pro dítě pouze motivační cha-rakter a mělo by poskytnout do-poručení pro zákonné zástupce. V žádném případě by výsledky v testu školní zralosti neměly mít vliv na rozhodnutí o přijetí dítě-te. Testování dětí provádělo 2,8 % škol (8 škol). Šlo o testy školní zra-losti nebo testy sestavené na zákla-dě Rámcového vzdělávacího pro-gramu pro předškolní vzdělávání. V jedné škole pak měl výsledek testu vliv na rozhodnutí o přijetí, což bylo třeba posoudit jako ne-přípustné. •••Závěry • Inspekční činností v průběhu zápisů bylo zjištěno, že většina zápisů probíhá vhodným způsobem, přiměřeným věku dítěte. • V motivační části zápisu převažuje plnění úkolů ověřujících školní zralost, rozhovor dítěte s pedagogem a hry. • Testování bylo zaznamenáno pouze v 8 navštívených školách, z toho v jedné mělo dopad na rozhodnutí o přijetí. • Doba a místo zápisu byly nejčastěji zveřejňovány na webových stránkách školy a na úřední desce školy. • Elektronickou registraci při zápisu dětí do 1. třídy využila přibližně desetina navštívených škol.• Kritéria přijetí před dobou zápisu zveřejnilo 67,8 % ředitelů základ-ních škol, v ostatních školách nebyla stanovena z důvodu dostateč-né kapacity školy.• Třetina škol stanovila kromě spádovosti i jiná kritéria. Nejčastěji šlo o vzdělávání staršího sourozence ve škole nebo odloženou povin-nou školní docházku.• Kritéria přijetí byla s výjimkou několika škol v souladu se zákonem. • Většina škol postupovala při zápisu do 1. třídy základního vzdělává-ní podle Doporučení k organizaci zápisů k povinné školní docházce ze dne 10. července 2014, č. j. MŠMT-10670/2014.• Hlavním důvodem pro výběr školy soukromého či církevního zři-zovatele byl individuální přístup (méně žáků ve třídě) a zaměření školy.TEMATICKÁ ŠETŘENÍ Tabulka 1 | Forma zápisu do 1. ročníku základní školy Forma zápisu Podíl škol (v %)plnění zadaných úkolů (aktivity zaměřené na zhodnocení dovedností)95,8 rozhovor 94,0 hra 66,2 prohlídka školy 34,9 testování 2,8 jiná 2,1