25 TEMATICKÁ ŠETŘENÍ | Zápisy do 1. ročníku základní školy Tematická inspekční činnost zaměřená na kontrolu zápisů dětí do 1. ročníku základní školy byla provedena v termínu od 15. ledna do 15. února 2016 přímo ve vybraných základních školách. Česká školní inspekce kontrolovala dodržování povinností ze strany ředitele školy, sledovala též plnění povinností obecního úřadu, kontrolovala průběh zápisů do 1. ročníku základní školy a dále zjišťovala, jaké informace požadují školy od zákonných zástupců dětí. Mgr. Zdeněk Modráček oddělení metodik a analýz Česká školní inspekce v minu-losti opakovaně upozorňovala na nejednotnost praxe při realizaci zápisů do 1. ročníku základního vzdělávání. Zatímco v některých školách je zápis organizován jako motivační, posuzování dovedností je pouze orientační a probíhá při-rozenou hravou formou, v jiných školách se forma zápisu přibližuje téměř formátu přijímacích zkou-šek. Cílem tematické inspekční činnosti bylo zjistit, zda se zápisy odehrávají korektně a zda na děti nejsou kladeny nepřiměřené náro-ky. Současně bylo ověřováno, zda nedochází k přijímání dětí mimo spádové obvody na úkor dětí spá-dových.Povinnosti ředitele školy Ředitel školy má dle § 46 odst. 1 školského zákona povinnost stano-vit místo a dobu zápisu do první-ho ročníku základního vzdělávání a oznámit to způsobem v místě ob-vyklým. V naprosté většině navští-vených škol (99,1 %) ředitel školy místo a dobu zápisu stanovil.Zápis do 1. třídy nejčastěji ško-ly oznamují na svých webových stránkách (97,7 % škol) nebo na úřední desce školy, na nástěn-ce nebo obdobné ploše ve škole (93,9 %), dále v místním periodiku, zpravodaji a na úřední desce zřizo-vatele.V důsledku vyššího zájmu o ně-které školy a nedostatečné kapacity škol stanovují ředitelé škol kon-krétní kritéria přijetí do 1. ročníku základního vzdělávání. Školský zá-kon ukládá řediteli spádové školy povinnost přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejst-říku. Kritéria přijetí mimo spádo-vosti školský zákon nestanovuje. Jednotlivá kritéria byla při inspekč-ní činnosti posuzována podle zása-dy rovného přístupu ke vzdělávání, plně v souladu se zmíněným dopo-ručením veřejné ochránkyně práv.Základním zákonným kritériem přijetí u zápisu dětí do 1. ročníku je spádovost. Třetina škol, které byly při inspekční činnosti na-vštíveny, měla kromě spádovosti i jiná kritéria přijetí. Nejčastějším jiným kritériem pro přijetí dítěte po spádovosti bylo vzdělávání star-šího sourozence ve škole (75,7 % škol), dále měly přednost děti s od- kladem povinné školní docház-ky (21,5 %) a hrála roli i vzdále-nost bydliště od školy (17,8 %). V několika případech se jako kri-térium objevilo zaměstnání rodiče ve škole (5 škol). Takové kritérium sice nemusí být nutně v rozporu se zákonným požadavkem na rov-ný přístup ke vzdělávání, nicméně lze jej jednoznačně považovat za nevhodné. Tato skutečnost byla s řediteli dotčených škol probrána.Ve 4 školách bylo kritériem da-tum (pořadí) přijetí přihlášky, což je v rozporu se zákonem, neboť zákonní zástupci dětí mají pro po-dávání přihlášek stanoven termín vždy od 15. ledna do 15. února a datum přijetí přihlášky by pak bylo s ohledem na výše uvedené právo nepřípustně omezující. Ne-soulad kritérií se zákonem byl dále zjištěn ve třech školách – ve dvou školách kritéria neobsahovala přednostní přijetí žáků s místem trvalého pobytu v příslušném škols- kém obvodu a v jedné škole byla zjištěna diskriminace podle pohla-ví (rovnoměrné zastoupení dívek a chlapců ve třídě). Po upozornění Českou školní inspekcí ředitelka školy diskriminační kritérium od-stranila. Protože k odstranění to-hoto kritéria došlo ještě před vlast-ním zahájením zápisů v dané škole, k diskriminaci nedošlo.Nevhodná kritéria a kritéria, kte-rá byla přímo v rozporu se záko-