24 TEMATICKÁ ŠETŘENÍ přibližně tři čtvrtiny ředitelů uvíta-ly nějakou doporučující metodiku pro přezkušování žáků v individu-álním vzdělávání.Jako vhodné se ukázalo podrob-něji definovat „závažný důvod k individuálnímu vzdělávání“ a „dostatečné podmínky pro in-dividuální vzdělávání“.Doporučení Česká školní inspekce doporuču-je doplnit Informaci a doporučení Ministerstva školství, mládeže a tě-lovýchovy k individuálnímu vzdělá-vání o podrobnější vymezení formy přezkoušení.Česká školní inspekce dopo-ručuje doplnit Informaci a do-poručení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k indivi-duálnímu vzdělávání o podrob-nější vymezení pojmů „závažný důvod k individuálnímu vzdě-lávání“ a „dostatečné podmínky pro individuální vzdělávání“. •••V rámci inspekční činnosti se Česká školní inspekce zaměřo-vala např. na organizaci, metody a formy vzdělávání, na vzděláva-cí pomůcky, na aprobace učitelů a DVPP, na ověřování znalostí dětí a žáků v bezpečnostních té-matech nebo na názory a postoje pedagogů a ředitelů škol k těmto tématům.Vzdělávání v oblasti bezpeč-nosti je komplexním tématem průřezově zasahujícím více vzdě-lávacích předmětů či oblastí. Za-hrnuje dopravní výchovu, výcho-vu k ochraně zdraví, vzdělávání k ochraně za běžných rizik a mi-mořádných událostí a přípravu občanů k obraně státu, přičemž pouze některá dílčí témata jsou obsahem vzdělávání na všech stupních škol. Výsledky inspekč-ní činnosti jsou podrobně po-psány v tematické zprávě zve-řejněné na webových stránkách České školní inspekce. Rámcově lze shrnout, že většina škol se více než okrajově věnuje pro-blematice dopravní výchovy a ochrany zdraví a také tématům spojeným s ochranou člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Z organizačního hledis-ka výrazně převažuje zařazování obsahu v rámci integrovaných bloků a různých jiných předmě-tů. Pedagogové se v posledních dvou letech nejvíce zapojovali do DVPP v oblasti ochrany zdraví a ochrany člověka za běžných ri-zik a mimořádných událostí, po-díl pedagogických pracovníků, kteří se věnují výuce bezpečnost-ních témat a kteří za poslední dva roky neabsolvovali žádné DVPP, je však vysoký. Z metod a forem vzdělávání převažují různé hry, soutěže, exkurze, besedy, prak-tická cvičení a projektové dny, školy provádí cvičné evakuace a nácviky první pomoci, účastní se také dopravních soutěží. Pro ověřování znalostí a dovednos-tí v tématech bezpečnosti jsou nejčastěji využívány praktické činnosti. Naprostá většina ředi-telů škol je přesvědčena, že vy-sokoškolská příprava budoucích učitelů by měla zahrnovat také bezpečnostní témata. •••| Vzdělávání v bezpečnostních tématech Česká školní inspekce provedla v průběhu prvního pololetí 2015/2016 tematickou in-spekční činnosti zaměřenou na vzdělávání v oblasti bezpečnosti v mateřských, základních a středních školách. Tematická inspekční činnost se skládala ze dvou částí – z inspekční-ho elektronického zjišťování (týkalo se plošně všech MŠ, ZŠ a SŠ) a z prezenční inspekční činnosti ve vybraných školách. Na přípravě a realizaci se podílela mezirezortní expertní skupina pro optimalizaci výuky bezpečnostních témat, kterou vedou představitelé Hasič-ského záchranného sboru ČR. PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora