22 TEMATICKÁ ŠETŘENÍ | Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol (tzv. domácí vzdělávání)Pokusné ověřování domácího vzdělávání žáků na 1. stupni základní školy probí-halo v České republice od roku 1998. Následně bylo jako forma individuálního vzdělávání od 1. ledna 2005 povoleno školským zákonem, který v § 41 upravu-je podmínky pro povolení a zrušení individuálního vzdělávání, konání zkoušek a hodnocení individuálně vzdělávaných žáků a výdaje spojené s individuálním vzděláváním.Mgr. Martina Ševcůoddělení metodik a analýz V současné době je individuální vzdělávání povoleno stále pouze pro žáky 1. stupně základní škol. V březnu 2016 však Poslanecká sněmovna Parlamentu České re-publiky schválila novelu školského zákona, která umožňuje individu-ální vzdělávání i na 2. stupni zá-kladní školy. Bude-li celý legisla-tivní proces úspěšně dokončen, lze předpokládat účinnost této novely k 1. září 2016.Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni Tematická inspekční činnost byla realizována s cílem posoudit podmínky, průběh a výsledky in-dividuálního vzdělávání na 1. stup-ni základních škol a poskytnout první relevantnější zpětnou vazbu o zkušenostech základních škol i vzdělávacího systému jako celku s touto formou alternativního vzdě-lávání. Inspekční činnost se sklá-dala ze dvou částí – z inspekčního elektronického zjišťování (prosinec 2015, osloveny všechny školy, které mají alespoň jednoho individuálně vzdělávaného žáka, tj. 212) a z in- spekční činnosti přímo v 54 vybra-ných školách (leden a únor 2016). Vzhledem ke skutečnosti, že indivi-duálně vzdělávaní žáci mají povin-nost konat každé pololetí zkoušky z příslušného učiva, a to ve škole, do níž byli přijati k plnění povin-né školní docházky, byla prezenční inspekční činnost zaměřena přede-vším na průběh těchto zkoušek.V posledních třech školních ro-cích byl zaznamenán výraznější nárůst v počtu individuálně vzdě-lávaných žáků. Ve školním roce 2015/2016 činí jejich počet 1 339. Důvodem nárůstu může být vedle demografického vývoje také ros-toucí zájem zákonných zástupců o alternativní přístupy ke vzdě-lávání a také snaha vzdělávat své děti odlišně od způsobu, metod a forem, jakými je vzdělávání stan-dardně ve školách realizováno. Po formální stránce probíhá po-volování individuálního vzdělává-ní žáků korektně v převážné vět-šině škol. Drobné nedostatky byly zjištěny v žádostech zákonných zástupců.Pro individuální vzdělávání se zákonní zástupci nejčastěji roz-hodují proto, že upřednostňují jiné metody a formy výuky a kla-dou důraz na individuální přístup ke svému dítěti. Spolupráci se ško-lou, která umožnila individuální vzdělávání jejich dítěte, hodnotí převážně pozitivně (88,8 % zákon- ných zástupců nemá žádné výhra- dy). Nabízené konzultace s učiteli využívá přibližně polovina zákon-ných zástupců. Celkem 80,6 % zákonných zástupců individuálně vzdělávaných žáků by přivítalo možnost individuálního vzdělává-ní i na 2. stupni základní školy.Zjištění České školní inspekce Při prezenční inspekční činnosti bylo rozhovory s řediteli škol, zá-konnými zástupci a vzdělavateli žáků potvrzeno, že část žáků není vzdělávána doma svým zákonným zástupcem, ale dochází do skupiny dalších individuálně vzdělávaných žáků, případně komunitní školy, kde je často vzdělavatelem bývalý učitel nebo osoba s vysokoškol-ským pedagogickým vzděláním (někdy je takové vzdělávání orga-nizováno za úplatu). Dále bylo zjiš-těno, že v některých kmenových školách jsou zapsáni žáci s trvalým bydlištěm v jiném kraji České re-publiky. To bylo v některých pří-padech důvodem konání zkoušky mimo kmenovou školu. Právní předpisy umožňují zákonným zá-stupcům zvolit jinou než spádovou školu. V tomto případě si zákonní zástupci volí takové školy, které jsou individuálnímu vzdělávání