21 zákona a prováděcích předpisů tý-kajících se ukončování vzdělávání ve středních školách. Zjištění bu-dou zveřejněna ve výroční zprávě.➢ Ochrana dětí a žáků před pro-jevy šikany, diskriminace, ne-přátelství nebo násilí Prezenční inspekční činnost v mateřských základních a střed-ních školách zaměřená na opatření škol proti možným projevům ši-kany a diskriminace byla doplně-na INEZ v základním a středním vzdělávání. Poznatky týkající se prevence i řešení těchto fenoménů ve školách budou zpracovány v te-matické zprávě, která bude zveřej-něna do konce školního roku.➢ Vzdělávání dětí v zařízeních ústavní a ochranné výchovy Inspekční činnost v zařízeních ústavní a ochranné výchovy je realizována prioritně v diagnos-tických ústavech, výchovných ústavech, v dětských domovech se školou a střediscích výchovné péče. Předmětem inspekční čin-nosti je hodnocení a kontrola do-držování právních předpisů. Při hodnocení škol a školských zaří-zení, která jsou zřizována MŠMT, se postupuje podle Standardů kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní vý-chovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči. Inspekční zjištění budou obsaže-na ve výroční zprávě.➢ Vzdělávání dětí a žáků se zdra-votním postižením Inspekční činnost je realizována od poloviny března do 17. června 2016 při komplexních inspekcích v mateřských, základních a střed-ních školách. Hospitační činnost je plánována tak, aby se hospita-ce uskutečnily v činnostech a vy-učovacích hodinách, ve kterých probíhá vzdělávání dětí a žáků se zdravotním postižením. Poznat-ky z provedených inspekcí budou součástí výroční zprávy.Spolupráce základních škol s or-gány sociálně-právní ochrany dětí Na základě INEZ provedené-ho v základních školách bude od poloviny dubna 2016 uskutečně-na inspekční činnost realizovaná především hospitacemi ve vyučo-vacích hodinách, ve kterých se vzdělávají žáci, při jejichž vzdě-lávání škola spolupracuje s orgá-ny sociálně-právní ochrany dětí. Souhrn zjištění z inspekcí bude obsahem tematické zprávy.Řešení čtyř specifických úko-lů prostupuje prvním i druhým pololetím tohoto školního roku:➢ Vzdělávání žáků ve středních školách s pedagogickými obory vzdělání V období od listopadu 2015 do konce května 2016 probíhá ve středních školách s pedagogický-mi obory vzdělání, a to ve všech formách vzdělávání, tematická inspekce zaměřená na kvalitu pří-pravy budoucích pedagogů před-školního vzdělávání. Hospitační činnost školních inspektorů se týká především průběžné praxe žáků těchto škol. Poznatky budou obsaženy v tematické zprávě vy-dané do konce školního roku.➢ Činnost asistentů pedagoga INEZ zaměřený na využívání asi-stentů pedagoga školami a způsoby financování jejich činnosti proběhl v prvním pololetí školního roku. Navazující prezenční inspekce v zá-kladních školách jsou realizovány od března do června 2016. Poznat-ky z obou forem inspekční činnosti budou zahrnuty do výroční zprávy.➢ Občanské vzdělávání Po INEZ, který Česká školní in-spekce realizovala v prvním polo-letí, následuje prezenční inspekční činnost v základních a středních školách, jejíž součástí jsou mj. an-kety pro učitele vzdělávající žáky v tématech občanského vzdělá-vání. Poznatky o implementaci občanského vzdělávání do výuky budou publikovány v tematické zprávě zveřejněné do konce škol-ního roku.➢ Zájmové vzdělávání Hodnocení zájmového vzdělává-ní ve školních družinách, školních klubech a střediscích volného času uskutečňuje Česká školní inspekce v průběhu celého školního roku v rámci komplexní inspekční čin-nosti. Dílčí výstupy z této činnosti byly prezentovány v dokumen-tu Podmínky, průběh a výsledky vzdělávání ve školních klubech pu-blikované na konci března 2016 na webových stránkách České školní inspekce, souhrnné informace bu-dou obsahem samostatné kapitoly výroční zprávy. •••ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI